تاریخ شمسی برای ویندوز XP


حدود دو سال پیش برای انجام اولین پروژه دانشگاهی، مجبور شدم توابعی برای کار با تاریخ شمسی در ویژوال بیسیک بنویسم. اوایل کار یک مقدار کدنویسی کثیف انجام دادم تا جواب بگیرم اما بعد از چند روز الگوریتم آن را بهبود دادم و یک ماژول آماده برای استفاده از تاریخ شمسی ایجاد کردم. خوشبختانه خیلی خوب از کار درآمد و پس از تحویل دادن پروژه، حاضر شدم ماژول تاریخ شمسی را روی شبکه دانشگاه در اختیار همگان قرار دهم.

سال پیش، هنگام کار با ویندوز کمبود تاریخ شمسی را به شدت احساس کردم. به همین علت با یک سرچ کوچولو چندین برنامه از اینترنت دریافت و نصب کردم. متاسفانه هیچکدام از آنها نیاز من را برطرف نکرد. من دنبال برنامه کم حجمی میگشتم که کنار ساعت ویندوز قرار گرفته و تاریخ شمسی را با یک ToolTip کوچک نشان دهد. اکثر برنامه هایی که در این زمینه پیدا میشد یا حجم بالایی از حافظه را بیخود و بی جهت اشغال میکردند یا بعضآ مشکلات در حال اجرا (Run Time) داشتند که باعث Terminate شدن برنامه میشد. تصمیم گرفتم برای حل این مشکل وارد عمل شوم و برنامه ای با مشخصات دلخواه بنویسم. پس از کمی فکر کردن، ماژول تاریخ شمسی که دو سال پیش نوشته بودم به ذهنم خطور کرد. با استفاده از قانون استفاده مجدد در نرم افزارها برنامه ای بر پایه آن ماژول طراحی کردم. البته برنامه در اوایل بسیار ساده بود. به مرور زمان و بسته به نیاز خودم آن را تغییر دادم.

امروز میخواهم این برنامه را به کسانی که میخواهند امکان تاریخ شمسی را به ویندوز خود اضافه کنند تقدیم کنم. نصب آن به سادگی سه بار کلیک کردن دکمه «Next» و کار کردن با آن دانش خاصی نیاز ندارد. پس از نصب، برنامه آیکن جدیدی در کنار ساعت ویندوز شما (System Tray) ایجاد مینماید که با اشاره کردن دکمه ماوس به آن میتوانید تاریخ روز را به شمسی مشاهده نمائید. همچنین یکسری امکانات دیگر را در برمیگیرد که با کلیک راست روی همان آیکن و رفتن به قسمت «تنظیمات» میتوانید از آنها استفاده کنید. امکاناتی همچون تبدیل تاریخ ها و تغییر فرمت خروجی برنامه.

Datefa تاریخ شمسی برای ویندوز

برنامه پس از هر بار بالا آمدن سیستم شما به صورت خودکار اجرا شده و در حافظه سیستم قرار میگیرد تا دیگر نیازی به اجرای دوباره آن نداشته باشید.

این برنامه با حجم بسیار پائین 320 کیلوبایت میتواند بهترین گزینه برای استفاده از امکان تاریخ شمسی در ویندوز شما باشد. من برای نظرات شما دوستان عزیز ارزش زیادی قائل هستم. لطفا نظرات و پیشنهادات خودتون را برای هرچه بهتر شدن برنامه در نسخه های بعدی با بنده در میان بگذارید.

امیدوارم این برنامه ساده بتواند مشکل شما دوست عزیز را نیز برطرف نماید.

دانلود نرم افزار Datefa

لطفاً نسخه جدید را از اینجا دانلود کنید.

Datefa هم اکنون برنامه ای اوپن سورس است که می توانید آخرین نسخه آن را از سایت رسمیش در این آدرس دریافت کنید.

