هر چه در ذهنتان می گذرد، روی صفحه بیاورید!


من از آن دسته آدم هایی هستم که همیشه افکارم را روی کاغذ می نویسم و هر وقت ایده یا فکر جدیدی به سرم بزند، آن را حتماً روی کاغذ می آورم. از وقتی کامپیوتر جزئی از زندگی ام شده، ویرایشگرهای متن نیز جای کاغذ را تا حدی برای من پر کرده اند ولی ویرایشگرهای متن معمول مانند Notepad و یا حتی واژه پردازی قدرتمند همچون Word،q10 حس نوشتن من را ارضا نمی کنند. چند وقتی است با ویرایشگری رایگان و کم حجمی آشنا شده ام که تقریباً با آن چه در ذهنم تصور می کردم تطابق دارد و از آن برای نوشتن متن ها، ایده ها و در برخی مواقع از آن به عنوان جایگزینی برای Notepad++ برای نوشتن برنامه های کوچک استفاده می کنم. این ویرایشگر که Q10 نام دارد دارای ایده ی بسیار جالبی است. Q10 یک صفحه ی Full Screen مشکی (که رنگ آن قابل تغییر است) است بدون هیچ منو و نوار ابزار مزاحمی. شما آزادانه متن خود را روی صفحه مانیتور خود تایپ کرده و با استفاده از کلیدهای میانبر به ویرایش آن می پردازید و در آخر با فشار همزمان Ctrl و S آن را ذخیره می کنید. این ویرایشگر ساده تمامی امکانات یک ویرایشگر ساده همچون Notepad ویندوز را به اضافه ی قابلیت های مفیدی همچون غلط یاب (Spell Checker) و هشدار دهنده (Alarm) همراه خود دارد. بهتر است برای آشنا شدن با قابلیت های آن، نسخه ای از این ویرایشگر کم حجم را از اینجا دریافت و استفاده کنید.

پشنهاد می کنم حتماً از این ویرایشگر کم حجم و کاملاً رایگان استفاده کنید و لذت نوشتن را تجربه کنید. برنامه رایگان دیگری با ایده Q10 به نام Dark Room وجود دارد که می توانید از اینجا دریافت کنید و به جای Q10 از آن استفاده کنید.

