آزادانه روی صفحه مانیتور تایپ کنید!


چند وقت پيش در همين وبلاگ برنامه کوچکي به نام q10 معرفي کردم. ويرايشگر متن تمام صفحه اي که ايده ي جالبي دارد. همه چيز اين برنامه خوب است غير از يک مورد، آن هم پشتيباني نکردن از حالت راست به چپ و زبان فارسي است. من واقعاً مجذوب اين برنامه شدم و از آن براي تايپ متن هاي انگليسي استفاده مي کردم. کمبودهاي اين برنامه مرا مجبور کرد که دست به کار بشم و برنامه اي مشابه آن بنويسم. تقريباً همان چيزي شد که در ذهنم مجسم کرده بودم. در اين برنامه شما مي توانيد متون خود را آزادانه روي صفحه مانيتور خود تايپ کنيد و با امکانات معمول يک ويرايشگر متن ساده به ويرايش آن بپردازيد.

darkpad

پس از اجراي برنامه، يک صفحه خالي ساده سياه بدون هيچ نوار ابزار و منوي مزاحمي روي مانيتورتان ظاهر مي شود و بايد تمامي کارهايتان را با استفاده از کليدهاي ميانبر انجام دهيد. اين صفحه مشکي ساده، يک ويرايشگر متن معمولي است که امکانات ويرايش متن هاي ساده در قالب txt را به کاربرش مي دهد. بر خلاف q10، پس زمينه مشکي اين برنامه قابل تغيير نيست، اما مي توانيد شفافيت صفحه را به دلخواه خود تنظيم کنيد. فونت، اندازه، رنگ و استايل نوشته ها به راحتي قابل تغيير اند و قابليت هاي Find و Replace نيز دارد. اين برنامه نيازي به نصب ندارد، کافي است شما فايل اجرايي آن را هر جا خواستيد کپي کنيد. راستي يادم رفت اسم این برنامه را بگم! Darkpad نام اين ويرايشگر متن قابل حمل (portable) است. Darkpad روي تمامي نسخه هاي ويندوز قابل اجراست و استفاده از آن هيچ محدوديتي ندارد. اين برنامه کاملاً به سليقه ي خودم Customize شده و هر کس توقع ديگري از چنين برنامه اي داره پيشنهاد بده تا اثر بدم.

همان طور که گفتم، شما برای ویرایش متن های خود در این برنامه هیچ نوار ابزار یا منویی در اختیار ندارید. شما باید تمام کارهای خود را با صفحه کلیدتان انجام بدهید. ویرایش فایل های متنی در این برنامه با استفاده از کلیدهای میانبر انجام می گیرد. مثلاً برای باز کردن یک فایل متنی از ترکیب کلیدهای Ctrl+O استفاده کنید. راهنمای کلیدهای میانبر را می توانید در قسمت «Options» مشاهده کنید. برای دسترسی به Options کلیدهای Ctrl+P را همزمان فشار دهید.

امیدوارم این برنامه همان طور که برای من مفید است، برای شما دوست عزیز هم مفید واقع گردد. لطفاً نظرات خودتان را در مورد این برنامه، در قسمت نظرات همین نوشته با من در میان بگذارید.

دریافت Darkpad

نسخه اصلاح شده آزمایشی 0.5 | با حجم 370 کیلوبایت | لینک دریافت غیر مستقیم ار سایت Box.net

farasun.wordpress.com

Subcribe to Farasun feedمشترک فراسان شويد

farasun.wordpress.com

مطالب مرتبط :

مشاهده و دریافت برنامه های دیگر من

