Paint.NET، داستان موفقیت یک پروژه کدباز


Paint.NET را قبلاً در اینجا معرفی کرده بودم. یک نرم افزار کدباز برای ویرایش تصاویر دیجیتالی است که با داشتن یک رابط کاربری بسیار خوب و مناسب و پشتیبانی از لایه ها و افکت های گوناگون به رقیبی هر چند کوچک برای نرم افزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ تبدیل شده است. این نرم افزار با داشتن رابط کاربری ساده و قابلیت های مناسب می تواند به کاربران معمولی و آن هایی که چیزی از فتوشاپ سر در نمی آورند یا از آن نمی خواهند استفاده کنند، کمک کند تا تصاویر دیجیتالی خود را ویرایش کنند و در قالب فرمت های گوناگون ذخیره نمایند.

paint.net logo

Paint.NET یک پروژه اوپن سورس و آزاد است. هر کس می تواند با رفتن به وب سایت رسمی Paint.NET (یا هرسایت دیگر +) نسخه ای از آن را دریافت و روی ویندوز خودش نصب کند و بدون پرداخت هیچ هزینه ای از آن برای هر کاری (چه شخصی و چه تجاری) استفاده کند. کد این پروژه در دسترس همه قرار دارد و هرکسی می تواند در پیشرفت این پروژه سهیم باشد.

در این مطلب کوتاه به تاریخچه ایجاد نرم افزار Paint.NET و داستان موفقیت آن می پردازیم. سپس در مورد اینکه چطور درآمدزایی می کند بحث می کنیم و در آخر نیز دلایل موفقیت این پروژه را از نظر خودم به صورت خیلی خلاصه بیان می کنم.

همه چیز از یک پروژه دانشجویی شروع شد…

Paint.NET در بهار سال 2004 به عنوان یک پروژه دانشجویی سال آخر رشته علوم کامپیوتر مقطع لیسانس از دانشگاه Washington State University شروع شد. Rick Brewster دانشجوی با سلیقه ای که روی طراحی رابط کاربری و گرافیک مسلط بود به عنوان رهبر توسعه تیم انتخاب شد. زبان سی شارپ به عنوان زبان برنامه نویسی و دات نت فریم ورک به عنوان پلت فرم توسعه برگزیده شدند. پس از طراحی نسخه اولیه  و پس از هماهنگی با شرکت مایکروسافت، Paint.NET به عنوان نام این پروژه انتخاب شد. پس از این اتفاق، توجه مایکروسافت به این پروژه معطوف شد.

برای نسخه اول، مایکروسافت دو نفر از کارمندان خود را مامور نظارت روی این پروژه کرد. یک نفر به عنوان مربی و راهنما و دیگری به عنوان اسپانسر و تامین کننده هزینه های این پروژه دانشجویی شروع به همکاری کردند. نسخه اول به عنوان یک نرم افزار کدباز تحت دات نت، موفقیت خوبی را بدست آورد. همین موقع ها بود که مایکروسافت در پی جا انداختن پلت فرم دات نت میان برنامه نویسان بود. Paint.NET به عنوان یک مثال قدرتمند و عالی برای پلت فرم دات نت بود. مایکروسافت خوشحال بود چون این پروژه به برنامه نویسان نشان می داد که با دات نت فریم ورک می توان نرم افزارهای بهینه گرافیکی ساخت و کاربران معمولی ویندوز نیز می توانستند از یک نرم افزار قدرتمند تر از Paint به صورت رایگان برای ویرایش تصاویر دیجیتالی خود روی ویندوز استفاده کنند.

نمایی از نسخه 3.5 بتا Paint.NET

نمایی از نسخه 3.5 بتا Paint.NET

در دسامبر 2004، نسخه 2.0 پایدار با امکانات قدرتمند و پشتیبانی از افکت های بیشتر عرضه شد. در می 2005 نسخه 2.1 در حالی که اکثر باگ های نسخه های قبل رفع شده بود و کارایی نرم افزار بالاتر رفته بود، عرضه شد. در نسخه 2.5 پشتیبانی از محلی سازی برای زبان های مختلف اضافه شد و در نسخه 2.6 پروژه به دات نت فریم ورک نسخه 2.0 منتقل شد و از معماری 64بیت به صورت کامل پشتیبانی شد. از این نسخه به بعد Rick Brewster و Tom Jackson توسعه دهنده های اصلی Paint.NET هستند. در می 2006 Paint.NET با دو میلیون دانلود خود را به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ویرایش تصاویر دیجیتالی در سیستم عامل ویندوز معرفی کرد.

Rick Brewster

Rick Brewster

ریک بروستر شرکتی به نام dotPDN تاسیس کرد و لوگو و نشان تجاری Paint.NET را به نام خود ثبت کرد. dotPDN شرکتی است که تا الان تنها محصولش Paint.NET است و هزینه های خود را از راه Donation و تبلیغات اینترنتی تامین می کند. هم اکنون آخرین نسخه Paint.NET نسخه 3.5 بتا است که با استفاده از دات نت فریم ورک 3.5 توسعه پیدا می کند. (دریافت کنید) Paint.NET دارای اجتماع کاربری مناسبی است که در آن کاربران به یکدیگر در زمینه های مختلف نرم افزار Paint.NET کمک می کنند. (اینجا) هیچ سئوالی در این جامعه کوچک بی پاسخ نمی ماند.

Paint.NET چگونه درآمدزایی می کند؟

شاید این سئوال برای شما پیش بیاید که این نرم افزار که هم کدباز است و هم رایگان، چگونه درآمدزایی می کند و چه نفعی برای سازنده اش دارد. در پاراگراف بالا اشاره کردم که شرکت dotPDN از طریق Donation (هدیه نقدی کاربران) و تبلیغات اینترنتی هزینه های خود را تامین می کند. اگر به وب سایت Paint.NET مراجعه کنید، در بخش هایی از آن، حتماً تبلیغات گوگل را مشاهده خواهید کرد. بسیاری از کاربران Paint.NET نیز به صورت داوطلبانه به سازنده آن کمک نقدی کرده اند و می کنند. شرکت مایکروسافت هم که اسپانسر این پروژه است. Donation و استفاده از تبلیغات یکی از معمول ترین راه های درآمدزایی نرم افزارهای کدباز هستند. (اطلاعات بیشتر)

ریک بروستر توسعه دهنده اصلی Paint.NET در حال حاضر، در دنیای دات نت و اوپن سورس اسم و رسمی دارد. اینطور که به نظر میرسد در مایکروسافت نیز مشغول به کار است (البته برای این حرفم منبع معتبری پیدا نکردم). موقعیت های شغلی یکی از مزایای توسعه پروژه های نرم افزارهای کدباز است که برای ریک نیز بوجود آمده است.

دلایل موفقیت Paint.NET (از نظر من)

اولین و مهمترین دلیل موفقیت Paint.NET از نظر من اوپن سورس بودن این پروژه است. اگر کدباز نبود امکان این که توجه شرکت مایکروسافت را به خودش جلب کند بسیار پایین بود و اگر مایکروسافت از آن پشتیبانی نمی کرد، شاید هیچ وقت تا این حد موفق نمی شد. دلیل مهم دیگر موفقیت این پروژه، بی شک دانشگاه واشنگتن استیت واستاد راهنمای ریک بروستر آقای Jack Hagemeister بوده اند که با انجام چنین پروژه ای موافقت نموده اند و امکان همکاری با مایکروسافت را برای او فراهم کرده اند.

موقعیت ریک را در زمان دانشجویی با یک دانشجوی رشته کامپیوتر در ایران مقایسه کنید. آیا دانشگاه های ما به چنین پروژه هایی بها می دهند؟ آیا ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران آنقدر قوی است که یک شرکت تجاری اسپانسر یک پروژه دانشجویی شود و به پیشرفت آن کمک کند؟

به نظر شما اگر آقای بروستر در یکی از دانشگاه های ایران دانشجو بود، می توانست چنین پروژه موفقی را به انجام برساند!؟

farasun.wordpress.com

منابع :

Advertisements