ASP.NET

اهمیت jQuery برای برنامه نویسان ASP.NET


شاید تا به حال برنامه نویسان ASP.NET به لطف کنترل های WebForms و ASP.NET AJAX نیازی به یادگیری جاوا اسکریپت احساس نکرده باشند، اما پس از ارائه ASP.NET MVC و افزایش محبوبیت jQuery در جامعه دات نت، دیگر هر برنامه نویسی برای گذران زندگی از این طریق باید به جاوا اسکریپت و به طور خاص با کتابخانه معروف jQuery آشنایی داشته باشد. در حال حاضر کمتر وب سایت و پروژه تحت وب معروفی در جامعه دات نت پیدا خواهید کرد که از jQuery استفاده نکند.

jQuery چیست و چه فرقی با Java Script دارد؟

JQuery - a new kind on java script libraryjQuery یک فریم ورک سریع و سبک به زبان جاوا اسکریپت است که از CSS3 و اکثر مرورگرهای حال حاضر به صورت کامل پشتیبانی می کند و بسیاری از کارها را که با جاوا اسکریپت به سختی و با نوشتن کدهای فراوان باید انجام داد را به راحتی و با نوشتن کد کمتر می توان انجام داد. جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی سمت کلاینت است و jQuery یکی از فریم ورک های محبوب برای این زبان است.

jQuery چه ربطی به برنامه نویسان ASP.NET دارد؟

مایکروسافت در حال حاضر به صورت رسمی از jQuery پشتیبانی می کند و پروژه های ASP.NET MVC که در ویژوال استادیو 2010 می سازید، به صورت پیش فرض از jQuery استفاده می کنند. این پشتیبانی رسمی دلیل بسیار محکمی است برای ما برنامه نویسان تکنولوژی های مایکروسافت که به یادگیری jQuery بپردازیم. اما دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد. یادگیری و استفاده از jQuery نسبت به کارهایی که برای شما انجام می دهد، آسان است. با تمام مرورگرهای محبوب حال حاضر مثل IE, Firefox, Chrome, Opera, Safari سازگاری کامل دارد. شما کدهای خود را یکبار می نویسید و دیگر نگران نوع مرورگر کاربر برای اجرای این کدها نخواهید بود. با استفاده از jQuery می توانید به راحتی تمام عناصر صفحه را پس از رندر شدن تغییر دهید. انجام اعمال AJAX با استفاده از این فریم ورک امکان پذیر است و معمولاً کارایی بهتری نسبت به ASP.NET AJAX دارد.

از کجا شروع کنیم؟

هرچند jQuery به صورت پیش فرض در پروژه های ویژوال استادیو 2010 پیدا می شود اما شما می توانید آخرین نسخه jQuery را از سایت رسمی اش دانلود کنید. در همین سایت، برای شروع می توانید مستندات jQuery را بخوانید. Rick Strahl در اینجا مطلب آموزشی مناسبی در مورد استفاده از jQuery در ASP.NET نوشته که برای شروع مطلب خوبی است. در کدپلس هم می توانید پروژه های زیادی پیدا کنید که استفاده از jQuery در ASP.NET را آسان تر کرده اند. اگر در سایت های دانلود eBook به دنبال کتاب jQuery for ASP.NET Developers بگردید، کتاب خوبی است برای شروع.

4 نظر برای “اهمیت jQuery برای برنامه نویسان ASP.NET

  1. به نام خدا

    سلام

    ببخشید من یک سوال دارم
    می خوام یک سایت احداث کنم و نمی دونم اگر خودم مطالعه کنم می تونم یاد بگیرم یا نه.

    د واقع اگر از یه شرکت بخوام برام اینکار بکنه و بخوام خودم رو seo کار کنم میشه ؟

    یا اگر اونا بنویسن من نمی تونم خودم رو seo خودم کار کنم ؟

    نظرتون چیه ؟ اگر امکانش هست در ایمیل پاسخ بدید

    با احترام

    پری

  2. دوستان خواهش میکنم در زیر مطالب فقط و فقط در مورد همون مطلب کامنت بنویسید. برای تبادل لینک به اینجا و سئوالات متفرقه را به ایمیل imun22 در جی میل بفرستید. ممنونم

بیان دیدگاه