فایرفاکس، مقالات، نرم افزار، کد باز

بررسی نسخه جدید فایرفاکس


پس از ماه ها توسعه و آزمایش، فایرفاکس 3 توسط موزیلا منتشر شد و دریافت آن برای عموم کاربران میسر شد. این نسخه با استفاده از موتور بسیار قوی Gekko Gecko 1.9 صفحات وب را سریعتر و بهتر نمایش می دهد و منابع سیستمی کمتری نسبت به نسخه های قبلی آن، استفاده می کند. ویژگی های جدید زیادی به فایرفاکس 3 اضافه شده، از تغییرات ظاهری که بگذریم، مهمترین تغییرات آن نسبت به نسخه های قبل و مرورگرهای دیگر، تغییرات پشت پرده و ویژگی های امنیتی جدیدی است که هم اکنون فایرفاکس 3 را به سریعترین و امن ترین مرورگر وب در جهان تبدیل کرده است. تقریباً تمام کارشناسان تکنولوژی و وب سایت های معروف بررسی نرم افزار به فایرفاکس 3 امتیاز بالایی داده اند و رتبه ی آن را بالاتر از IE و Opera دانسته اند. پس شمایی که هنوز از Internet Explorer استفاده می کنید! منتظر چه هستید، فایرفاکس 3 را همین حالا دریافت کنید!

فایرفاکس 3 صفحات وب را سریعتر و بهتر نمایش می دهد و از منابع سیستمی و حافظه کمتری نسبت به نسخه های قبلی استفاده می کند. ویژگی های بسیاری به این نسخه از فایرفاکس اضافه شده، که از آن جمله می توان به ویژگی های جدید امنیتی (Phishing and Malware Protection) ، نوار آدرس جدید، ظاهر زیبا و هماهنگ با سیستم عامل و Download Manager جدید اشاره نمود.

فایرفاکس 3 نرم افزار آزاد و کاملاً رایگانی است که به راحتی می توانید آنرا بر اساس نیازهای خود سفارشی نمایید. این مرورگر برای سیستم عامل های ویندوز، مک و انواع توزیع های لینوکس قابل دسترس است. همچنین نسخه های بومی با زبان های مختلف برای استفاده کاربران کشورهای مختلف در دسترس است که کاربران فارسی زبان را نیز شامل می شود.

رابط کاربری فایرفاکس در نگاه اول مانند نسخه های قبل خواهد بود اما اگر کمی بیشتر دقت کنید، تغییرات زیادی به چشم شما خواهد آمد. مکان قرارگیری دکمه ها تغییری نکرده اند ولی آیکون ها جدیدند. فایرفاکس جدید ظاهری Native دارد; این بدین معنی است که فایرفاکس رابط کاربری خود را با سیستم عاملی که در آن اجرا می شود تطبیق می دهد. رابط کاربری فایرفاکس 3 در سیستم عامل های مختلف، فرق بسیاری دارد. بطور مثال ظاهر فایرفاکس 3 در ویندوز ویستا، بر اساس رابط کاربری ویستا خواهد بود. اگر وب سایتی دارای Favicon باشد، فایرفاکس آن را به شکلی زیبا در کنار نوار آدرس نشان می دهد. طرف راست نوار آدرس آیکون جدیدی به شکل ستاره ظاهر می شود که کاربر با کلیک کردن روی آن می تواند وب سایت مورد نظر را به بوکمارک های خود اضافه نماید.

Firefox 3 @ Windows Vista
Firefox 3 @ Windows Vista

مهمترین ویژگی فایرفاکس 3 سرعت بسیار بالای آن در بارگذاری و Render صفحات وب است که فایرفاکس این را مدیون موتور جدید Gecko 1.9 می باشد. فایرفاکس 3 به همراه Safari 3 و Opera 9 تست اسید2 را با موفقیت گذرانده و با استانداردهای وب کاملاً هماهنگ است. این تست، بوسیله پروژه Web Standards طراحی شده است و هدف آن مقید کردن مرورگرها و طراحان وب برای رعایت استاندرادهای وب (از جمله HTML و CSS 2.0) می باشد. در حال حاضر Internet Explorer 7 این تست را با موفقیت پشت سر نگذاشته اما مایکروسافت قول داده که نسخه 8 این مرورگر به طور کامل از استانداردهای وب پیروی خواهد کرد.

فایرفاکس 3 به علت استفاده از موتور رندر Gecko 1.9، سیستم عامل های قدیمی از جمله ویندوز 95، 98 و ME و همچنین MAC OS X نسخه 10.2 و نسخه های قبل تر را پشتیبانی نمی کند. تغییرات بسیار زیادی نیز در Document Object Model به عمل آمده است که این تغییرات بیشتر روی طراحان و توسعه دهندگان تاثیر می گذارد تا کاربران نهایی فایرفاکس 3.

Firefox 3 Awesome bar
Firefox 3 Awesome bar

یکی از تغییرات آشکار در این نسخه، نوار آدرس هوشمند فایرفاکس 3 است که جایگزین نوار آدرس قدیمی آن شده است. این نوار آدرس که به نام Awesome bar شناخته می شود، به شما این امکان را می دهد که به راحتی با تایپ چند حرف، آدرس مورد نظر خود را پیدا کنید. هنگامی که در حال تایپ URL در این جعبه هستید، Awesome bar شروع به جستجو در بوکمارک ها و تاریخچه ی مرورگر شما می کند و لیستی از یافته های خود را به شما ارائه می کند. شاید در ابتدا از این قابلیت رازی نباشید اما مطمئن باشید وقتی به آن عادت کنید، دیگر دل کندن از آن و استفاده از نوار آدرس قدیمی برای شما ممکن نخواهد بود.

هنگامی که آدرس وب سایت مورد نظر خود را تایپ کردید، بلافاصله طرف راست نوار آدرس، دقیقاً کنار آیکون RSS، شکلک ستاره مانندی ظاهر می شود. با کلیک کردن روی آن پنجره کوچکی ظاهر شده و امکان اضافه کردن آدرس مورد نظر شما را به لیست بوکمارک ها می دهد. در این پنجره می توانید آدرس خود را در پوشه ای خاص ذخیره کنید و یا برای آن تگ های مختلفی معین کنید. قسمت مدیریت بوکمارک ها نیز کاملاً تغییر کرده و از نو بازسازی شده است. در این قسمت به راحتی می توانید بوکمارک ها و تاریخچه ی مرورگر خود را مدیریت کنید.

قسمت مدیریت افزونه ها در فایرفاکس 3 نسبت به نسخه های قبلی تغییرات چشمگیری دارد. در این قسمت لیستی از افزونه های محبوب فایرفاکس در دسترس شماست که قادر به نصب مستقیم افزونه های پیشنهادی فایرفاکس بدون مراجعه به وب سایت addons.mozilla.org خواهید بود.

Firefox 3 Download Manager
Firefox 3 Download Manager

مدیریت دانلودها نیز در فایرفاکس 3 دستخوش تغییراتی شده است. هرچند هنوز Download Manager فایرفاکس آنچنان که باید نیست اما در این نسخه قابلیت جستجو میان لیست دانلودها و توانایی متوقف کردن و شروع دوباره اضافه شده است. حالا دیگر نگران قطع ارتباط از شبکه هنگام دریافت فایل ها در فایرفاکس 3 نباشید.

ویژگی های امنیتی بسیاری در این نسخه به فایرفاکس اضافه شده است. فایرفاکس 3 شما را در مقابل وب سایت ها و کدهای خطرناک و مخرب محافظت می کند و تضمینی برای یک وب گردی امن و بی خطر خواهد بود. ویژگی آنتی فیشینگ در این نسخه بسیار بهبود یافته است. همچنین فایرفاکس 3 سیستم شما را از خطر Malwareها کاملاً محافظت می کند. تغییراتی نیز در قسمت مدیریت رمز عبور ها (Password Manager) و امنیت افزونه ها ایجاد شده که با گذشت زمان آن ها را به خوبی حس خواهید کرد. به گفته کارشناسان امنیتی، در حال حاضر فایرفاکس 3 امن ترین مروگر وب می باشد.

فایرفاکس 3 برای توسعه دهندگان نیز ویژگی های جدیدی ارائه داده است. یکی از این ویژگی ها آسان تر شدن توسعه افزونه ها بوسیله کتابخانه ی جاوا اسکریپت FUEL – Firefox User Extension Library می باشد. FUEL از ویژگی ها و ایده های جدید جاوا اسکریپت بهره می برد و به توسعه دهندگان افزونه ها کمک زیادی خواهد کرد.

به هر حال فایرفاکس 3 فراتر از تصور همه ظاهر شد، و آن رکورد جهانی که در روز اول انتشارش بر جای گذاشت، به همه ثابت کرد که محبوب ترین مروگر وب است. به شما توصیه می کنم حتماً فایرفاکس 3 را امتحان کنید!

دریافت فایرفاکس 3

*

Farasun Feed - Subcribeمشترک فراسان شوید!

مطالب مرتبط :

5 نظر برای “بررسی نسخه جدید فایرفاکس

بیان دیدگاه