مقالات، برنامه نویسی

شروع برنامه نویسی در ویندوز


در ادامه پست قبل، امروز میخوام در مورد برنامه نویسی ویندوز و محیطهای توسعه ای که برای شروع این کار مناسب ترند صحبت کنم. همانطور که در پست قبلی اشاره کردم، برنامه نویسی پاسکال به خاطر ذات ساخت یافته بودن و تا حدی ساده بودن برای شروع برنامه نویسی بهترین گزینه است. کسانی که به این امر اعتقاد پیدا میکنند و برای شروع برنامه نویسی از پاسکال استفاده میکنند، در حقیقت پایه ای قوی برای خود در برنامه نویسی ایجاد میکنند. این گونه افراد به راحتی می توانند راه خود را در برنامه نویسی ادامه دهند. یادگیری زبان های دیگر مثل سی پلاس پلاس و جاوا برای افرادی که پاسکال را فرا گرفته اند بسیار ساده تر از کسانی است که مثلا زبان بیسیک را برای شروع برنامه نویسی انتخاب نموده اند.

بحث امروز ما نحوه شروع برنامه نویسی و انتخاب بهترین محیط توسعه برای تولید نرم افزارهای تحت ویندوز برای مبتدیان است. اصولا مبتدیان برای شروع، دو محیط توسعه کاربردی در پیش روی خود دارند. Visual Basic از شرکت مایکروسافت و Delphi از شرکت بورلند. هر دو محیط در این زمینه از قابلیت های فراوان و منحصر به فردی برای استارت برنامه نویسی در ویندوز برخورداند. اما در این میان کدامیک برای شروع بهترین گزینه است؟

پیشنهاد بنده بر اساس تجربه های شخصی و اطلاعات فنی محیط توسعه شرکت بورلند، Delphi نسخه هفت است. محیطی بسیار دوستانه و کاملا حرفه ای برای ایجاد نرم افزارهای تحت ویندوز و لینوکس. این محیط با دارا بودن قابلیت های منحصر به فرد، سال هاست که به عنوان بهترین گزینه برای ایجاد نرم افزارهای تحت ویندوز مورد استفاده برنامه نویسان جهان قرار گرفته است. بسیاری از نرم افزارهای کاربردی ویندوز بوسیله این محیط تولید و توسعه داده شده اند.

در این نوشته قصد دارم اشاره ای داشته باشم به خصوصیات و برتری های دلفی که برای مبتدیان کاملا قابل درک باشد.

اولین فاکتوری که محیط های توسعه نرم افزار را از هم جدا می نماید خود محیط برنامه سازی یه به اصطلاح IDE است. این کلمه مخفف Integrated Development Environment و به معنی «محیط مجتمع توسعه» می باشد. IDE دلفی از هر نظر کامل و بی نقص می باشد و تمامی کدهای مربوط به طراحی بصری را به صورت کاملا هوشمند و خودکار تولید می نماید. تایپ برنامه با استفاده از ویرایشگر قدرتمند دلفی بسیار آسان و لذت بخش است. طراحی رابط کاربری در محیط دلفی بیشتر شبیه بازیست تا برنامه نویسی(هر چند طراحی رابط کاربری بخش مهمی از نرم افزارها را تشکیل میدهند و از قواعد مشخصی برخوردارند). مدیریت بخش ها و اجزای مختلف برنامه به آسانی یک راست کلیک و انتخاب یک گزینه است. تغییر و دستکاری خصوصیات اجزای برنامه بوسیله امکانی به نام «Object Inspector» از این ساده تر نخواهد بود. مدیریت یونیت ها (قسمتی که کد برنامه در آن نوشته می شود) بوسیله IDE دلفی به سادگی کلیک های ماوس می باشد.

بعد از محیط برنامه نویسی، مهمترین فاکتور زبان برنامه نویسی و قواعد آن است. برنامه نویسی در دلفی با استفاده از زبان Object Pascal انجام می شود. این زبان تکمیل شده زبان پاسکال است که تمامی قواعد و خصوصیات برنامه نویسی شیء گرا در آن پیش بینی و پیاده سازی شده اند. این زبان که توسط تیم توسعه بورلند کامل شده بود به Delphi تغییر نام داده شد. اگر زبان پاسکال را به خوبی فرا گرفته باشید، مطمئنا در یادگیری دلفی هیچ مشکلی نخواهید داشت. حتی کسی که هیچ پیش زمینه ای از پاسکال نداشته باشد می تواند بدون دانستن پاسکال به یادگیری دلفی بپردازد. دلفی زبانی کاملا بی نقص، کاملا شیء گرا و ساخت یافته است که برای توسعه نرم افزارهای کاربردی، تجاری، بانک اطلاعاتی و تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوشته را در قالب PDF در یافت نمایید

برای شروع و آشنایی با محیط دلفی می توانید Delphi QuickStart شرکت بورلند را مطالعه نمایید.

5 نظر برای “شروع برنامه نویسی در ویندوز

  1. با سلام خدمت شما دوست ارجمند امیدوارم موفق باشید
    من با سایتهایی مثل سایت شما مکاتبه کردم ولی جواب درست منطقی نگرفتم می خواستم ببینم شما می توانید مرا راهنمایی کنید یا خیر ؟
    لطفا جواب را با ای میل بفرستید .

  2. با سلام
    من حرف اقا مسعود رو تحسین می کنم فعلا سایتها جواب کاربرانشان چندان که لازمه نمی دند
    البته از سایت شما نیز کمال تشکر و نیز عذر و پوزش می طلبم
    ممنون از مطالب ارزنده و برگزیده تون

بیان دیدگاه