NHibernate

یادگیری Castle ActiveRecord با مثال – قسمت ششم


قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم

نکته : اگر از گوگل ریدر یا هر فیدخوان دیگری استفاده می کنید و کدها را به درستی مشاهده نمی کنید، لطفاً مطلب اصلی را در وبلاگ بخوانید.

مشکل Select N+1 در ORMها

استفاده از یک ORM می تواند توسعه یک پروژه را بسیار سریع و آسان کند اما آگاهی نداشتن از برخی مسائل در مورد ORMها ممکن است باعث پایین آمدن شدید کارایی اپلیکیشن شما شود. یکی از مهم ترین و جدی ترین مشکلاتی که می تواند به شدت کارایی اپلیکیشن شما را پایین بیاورد، مشکل Select N+1 است. برای درک این مشکل بهتر است نمونه ای در مورد پروژه مثال کتاب فروشی ذکر شود. فرض کنید از Lazy Loading در سطح کلاس های این پروژه استفاده نمی کردیم، به نظر شما با اجرای یک خط کد زیر چه اتفاقی می افتد؟

Book[] books = Book.FindAll();

شاید منظورمان از نوشتن کد بالا این بوده که تمام کتاب ها را از دیتابیس بخوانیم، اما با این کار در واقع کل جدول های دیتابیس مان را خواهیم خواند! اجرای این خط باعث می شود تا برای هر کتاب، اطلاعات موضوعات، نویسنده، انتشارات، سفارشات و مشتریان هم از دیتابیس خوانده شوند. به این مشکل در ORMها، Select N+1 گفته می شود که خوشبختانه در Caslte ActiveRecord با تعریف رابطه ها به صورت Lazy قابل حل است.
در پروژه مثالی که مورد بررسی قرار گرفت تمام کلاس ها و تمام رابطه ها به صورت Lazy تعریف شده اند. برای تعریف یک کلاس به صورت Lazy کافیست تا صفت [ActiveRecord(Lazy=true)] را به آن اضافه کنید. با این کار شما باید تمام پراپرتی های کلاس را به صورت virtual تعریف کنید تا NHibernate بتواند در زمان اجرا، متد ها و پراپرتی های کلاس شما را override کند و فقط داده هایی را برای شما بارگذاری کند که واقعاً به آن ها نیاز دارید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که Lazy Loading فقط زمانی ممکن است که یک Session در حافظه وجود داشته باشد، در غیر این صورت با یک استثنای NHibernate Lazy Initialization failure مواجه خواهید شد. برای اینکه با این استثنا مواجه نشوید می توانید در صورت نیاز از SessionScope در CAR استفاده کنید.

using (new SessionScope())
 {
 Category category = Category.Find(SelectedCategoryId);
 Books = Book.GetByCategory(category);
 }

Lazy Loading در سطح رابطه ها

فعال کردن Lazy Loading برای رابطه های یک موجودیت روی کارایی برنامه تاثیر بسیار زیادی دارد. Lazy مربوط به تمام رابطه ها به صورت پیش فرض برابر false است. برای رابطه های HasMany و HasAndBelongsToMany باید Lazy را برابر true و برای رابطه های BelongsTo صفت Lazy را برابر FetchWhen.OnInvoke قرار دهید. در این مورد نیز شما باید تمام پراپرتی ها و رابطه ها را به صورت virtual تعریف کنید. زمانی که یک رابطه مجموعه ای را به صورت Lazy تعریف می کنید، NHibernate تنها زمانی آیتم های آن را لود خواهد کرد که برنامه شما به یکی از اعضای آن دسترسی پیدا کند. در مورد رابطه های Lazy نیز حتماً باید یک SessionScope وجود داشته باشد تا NHibernate بتواند داده ها را فقط هر موقع نیاز بود برای شما لود کند.

لاگ کردن کدهای SQL تولید شده توسط NHibernate

برای اینکه بفهمیم Castle ActiveRecord چطور با دیتابیس حرف می زند و چه کارهایی در پشت پرده انجام می دهد تا ما از وجود دیتابیس بی خبر باشیم، می توانیم با استفاده از کامپوننت Log4net کوئری های SQL که توسط NHibernate ایجاد می شوند را به صورت فایل های log ذخیره و در صورت نیاز مشاهده کنیم. برای این کار شما باید به اسمبلی log4net.dll (که معمولاً همراه CAR هم وجود دارد) در پروژه خود ارجاع دهید. در مورد پروژه مثال ما که تحت ویندوز است، باید فایل App.config را به صورت زیر تغییر دهیم (در صورتی که از دات نت فریم ورک 4.0 استفاده می کنید) :

<?xml version="1.0"?>
<configuration>
 <configSections>
 <section name="activerecord"
 type="Castle.ActiveRecord.Framework.Config.ActiveRecordSectionHandler,
 Castle.ActiveRecord"/>
 <section name="log4net"
 type="log4net.Config.Log4NetConfigurationSectionHandler,
 log4net" />
 </configSections>
 <startup useLegacyV2RuntimeActivationPolicy="true">
 <supportedRuntime version="v4.0" />
 </startup>
 <activerecord>
 <config>
 <add key="connection.driver_class" value="NHibernate.Driver.SqlClientDriver"/>
 <add key="dialect" value="NHibernate.Dialect.MsSql2008Dialect"/>
 <add key="connection.provider" value="NHibernate.Connection.DriverConnectionProvider"/>
 <add key="connection.connection_string" value="Data Source=.\SQLEXPRESS;Initial Catalog=MyBookStore;Integrated Security=True;Pooling=False"/>
 <add key="proxyfactory.factory_class" value="NHibernate.ByteCode.Castle.ProxyFactoryFactory, NHibernate.ByteCode.Castle"/>
 </config>-->
 </activerecord>
 <startup><supportedRuntime version="v4.0" sku=".NETFramework,Version=v4.0"/></startup>

 <log4net>
 <appender name="trace" type="log4net.Appender.TraceAppender, log4net">
 <layout type="log4net.Layout.PatternLayout,log4net">
 <param name="ConversionPattern" value="%d [%t] %-5p %c [%x] &amp;lt;%P{user}&amp;gt; - %m%n" />
 </layout>
 </appender>
 <appender name="console" type="log4net.Appender.ConsoleAppender, log4net">
 <layout type="log4net.Layout.PatternLayout,log4net">
 <param name="ConversionPattern" value="%d [%t] %-5p %c [%x] &amp;lt;%P{user}&amp;gt; - %m%n" />
 </layout>
 </appender>
 <appender name="rollingFile" type="log4net.Appender.RollingFileAppender,log4net" >
 <param name="File" value="log.txt" />
 <param name="AppendToFile" value="true" />
 <param name="RollingStyle" value="Date" />
 <param name="DatePattern" value="yyyy.MM.dd" />
 <param name="StaticLogFileName" value="true" />
 <layout type="log4net.Layout.PatternLayout,log4net">
 <param name="ConversionPattern" value="%d [%t] %-5p %c [%x] &amp;lt;%X{auth}&amp;gt; - %m%n" />
 </layout>
 </appender>
 <root>
 <priority value="ALL" />
 <appender-ref ref="rollingFile" />
 </root>
 </log4net>
</configuration>

هنگامی که show_sql را در تنظیمات CAR تغییر می دهیم، در واقع به NHibernate می فهمانیم که قصد مشاهده کدهای SQL تولیدی اش را داریم. برای اینکه log4net را برای انجام وظیفه اش آماده کنیم باید یک خط کد به فایل Program.cs پروژه خود اضافه کنیم. این خط کد را قبل از اجرای فرم اصلی برنامه در فایل Program.cs اضافه کنید :

log4net.Config.XmlConfigurator.Configure();

با انجام این تغییرات از این به بعد با هر بار اجرای برنامه یک فایل log.txt در کنار فایل اجرایی پروژه ایجاد خواهد شد که در آن تمام مسائل پشت پرده CAR و NHibernate ثبت خواهد شد. این فایل برای عیب یابی و مشاهده کوئری های اجرا شده توسط NHibernate بر روی دیتابیس کاربرد خواهد داشت. در واقع این فایل تمام اطلاعاتی را که برای Debug کردن یک پروژه مبتنی بر NHibernate نیاز است را در خود ذخیره می کند.

ایجاد فایل های نگاشت NHibernate از روی کلاس های CAR

هر چند Castle ActiveRecord شما را از فایل های کانفیگ XML معمول NHibernate بی نیاز می کند، اما اگر می خواهید بدانید که CAR چطور عملیات Mapping را برای شما انجام می دهد، می توانید از آن بخواهید تا فایل های Mapping را برای شما تولید کند. برای این کار باید حالت isDebug مربوط به CAR را در فایل کانفیگ خود برابر true قرار دهید تا CAR مجبور شود فایل های نگاشت NHibernate را در کنار پروژه شما تولید کند. در این صورت باید به قسمت تنظمیات Castle ActiveRecord در فایل App.config پروژه مثال خود صفت isDebug=»true» را اضافه کنید. پس از اجرای برنامه خواهید دید که فایل های Mapping توسط NHibernate در کنار پروژه شما به ازای هر کلاس ایجاد خواهد شد. این فایل ها برای مشاهده جزئیات نگاشت، پیدا کردن و رفع یک مشکل و یا حتی گزارش یک باگ به تیم NHibernate کاربرد دارد.

farasun.wordpress.com

این مطلب ادامه دارد…

برای اینکه مطالب بعدی را از دست ندهید، مشترک فید فراسان شوید!

بیان دیدگاه