Uncategorized، مقالات، وب 2.0، کد باز، برنامه نویسی

شروع برنامه نویسی وب


اگر قصد یادگیری برنامه نویسی تحت وب را دارید حتماً تا انتهای این نوشته را بخوانید. امروزه برنامه های تحت وب گسترش فراوانی پیدا کرده اند و هر روز کاربران با نیازهای جدیدی برخورد می کنند که برطرف کننده این نیازها فقط برنامه نویسان متخصص وب هستند. به همین دلیل بازار برنامه نویسی تحت وب چه در ایران چه در خارج از کشور بسیار رونق گرفته است. در این میان ابزارها و زبان های برنامه نویسی مختلفی برای گسترش برنامه های تحت وب وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب بسیاری دارند. تعدد این ابزارها و زبان ها باعث سردرگمی بسیاری از تازه کارانی که قصد یادگیری برنامه نویسی تحت وب را دارند، می شود. در این نوشته سعی بر این است که با زبانی ساده شما را در انتخاب ابزارها و زبان های برنامه نویسی تحت وب یاری کند.
تذکر : این نوشته برای روی برنامه نویسی تحت وب تمرکز دارد نه طراحی وب، این دو مقوله های کاملاً جدا از هم می باشند.
اولین مهارتی که بایسیتی فرا بگیرید، درک کدهای HTML و نحوه کاربرد هر یک از تگ های این زبان می باشد. یادگیری و استفاده از این زبان نشانه گذاری بسیار آسان تر از آن چه که فکر می کنید خواهد بود. در واقع اساس صفحات وب برکدهای HTML استوار می باشد. برای یادگیری این زبان منابع بسیاری در اینترنت موجود می باشد. بنده این سایت را به شما توصیه می کنم.
پس از درک زبان HTML نوبت به یادگیری زبان اسکریپت نویسی JavaScript برای خلق صفحات پویاست. به کمک این زبان می توانید به اشیای داخل صفحات دسترسی مستقیم پیدا کرده و آن ها را تغییر دهید. جاوا اسکریپت امروزه در برنامه نویسی تحت وب کاربرد فراوانی دارد و جزء اجتناب ناپذیری از وب 2 می باشد. برای یادگیری این زبان این سایت گزینه ای مناسب خواهد بود.
پس از یادگیری این دو نوبت به انتخاب تکنولوژی و زبان برنامه نویسی برای ایجاد صفحات پویای تحت وب میرسد. برای شروع شما اساساً با دو سه انتخاب مواجه هستید که مطمئناً تا به حال دوستانتان آن ها را به شما پیشنهاد داده اند. تکنولوژی ASP مایکروسافت و زبان PHP انتخاب های شما در این زمینه خواهند بود. در اینجا شما یا قبلاً تجربه برنامه نویسی به زبان های دیگر را داشته اید یا نداشته اید. اگر قبلاً با زبان Visual Basic برنامه نویسی می کرده اید شک نکنید که با ASP هیچ مشکلی نخواهید داشت. استفاده از ASP به راحتی استفاده از VB خواهد بود.اگراز قبل با هیچ زبانی آشنایی نداشته اید و یا با زبان هایی مثل پاسکال و سی آشنایی کافی دارید پیشنهاد من به شما زبان PHP خواهد بود.
چرا PHP؟
  • رایگان و OpenSource : تهیه مفسر PHP برای همه رایگان است و به راحتی از سایت www.php.net قابل دانلود می باشد. سورس کد این مفسر در دسترس عموم است و مانند دیگر نرم افزارهای کدباز پیشرفت قابل توجهی داشته و خواهد داشت.استفاده از این زبان در وب سایت شما هیچ هزینه ای برای شما در بر نخواهد داشت و بسیاری از ویرایشگرهای حرفه ای و ابزارهای این زبان نیز به صورت رایگان و بعضاً کدباز در دسترس شما خواهد بود.
  • ساختار زبان PHP : یکی از دلایل مهم برتری PHP، شباهت ساختار و ترکیب آن به زبان پرقدرت C است.یادگیری نوع داده ها و ساختارهای این زبان برای کسانی که با زبان های خانواده C مثل C++, C#, Java آشنایی مختصری دارند بسیار آسان خواهد بود.
  • عدم وابستگی به سیستم عامل (Cross Platform) : یکی از برترین ویژگی های PHP سازگاری آن با اکثر سیستم عامل ها و نرم افزارهای وب سرور (مانند IIS و Apache) است. PHP را می توانید در ویندوز، انواع توزیع های لینوکس و حتی سیستم عامل های شرکت Apple تجربه کنید.
  • سرعت و کارایی بسیار بالا: PHP یکی از سریع ترین زبان های تحت وب در نوع خود است. به علت ترکیب کدهای PHP درون سندهای HTML سرعت بارگذاری صفحات وب بسیار سریع خواهد بود.
  • امنیت بالا : اگر بر اساس استانداردهای زبان PHP اقدام به برنامه نویسی صفحات وب سایت خود کنید، مطمئن باشید امنیت وب سایت شما تضمین شده خواهد بود. ابزارهای بسیار زیادی نیز جهت کمک به شما به صورت رایگان در سراسر اینترنت موجود است. در ضمن همیشه کسانی هستند که به سئوال های شما در زمینه امنیت پاسخ دهند.
  • ویژگی ها و امکانات عالی : کمتر نیازی در برنامه نویسی تحت وب پیدا می شود که توسط PHP امکان رفع آن نباشد. PHP شامل توابع و کتابخانه های بسیار زیادی است که روز به روز در حال گسترش می باشند، این کتابخانه ها در تسریع برنامه نویسی به شما کمک بزرگی خواهند کرد. کار با بانک های اطلاعاتی و فایل ها، پردازش فرم ها و درخواست های کاربر، ارسال ایمیل، کار با فایل های گرافیکی، متنی، باینری، PDFو ZIP، استفاده از پروتکل های مختلف بوسیله توابع کتابخانه های PHP بسیار آسان و لذت بخش است.
  • پشتیبانی کامل از بانک های اطلاعاتی مختلف : پشتیبانی کامل PHP از نرم افزارهای بانک اطلاعاتی MySQL, SQL Server, Oracle, dBase, IBM, mSQL, DB2, PostgreSQL, Interbase, Informix, Sybase و بسیاری دیگر PHP را به زبانی مناسب برای توسعه برنامه های بانک اطلاعاتی مبتنی بر وب تبدیل کرده است. البته امکان استفاده از بانک های اطلاعاتی Access و دیگر محصولات مشابه با پشتیبانی PHP از ODBC و COM نیز هست.
  • قابلیت سفارشی کردن : مجوز اوپن سورس PHP به تمامی برنامه نویسان امکان اعمال تغییرات در نرم افزار مفسر و اضافه کردن قابلیت های جدید به آن را در جهت رفع نیازهای خود به طور کامل می دهد.
بهترین راه برای یادگیری PHP مطالعه Manual رسمی این زبان است. این Manual از اینجا قابل دریافت می باشد. البته منابع بسیار متعددی را در اینترنت برای یادگیری PHP با یک جستجوی ساده پیدا خواهید کرد.
البته بسیار واضح است که شما می توانید به جای استفاده ازPHP زبان های دیگر مثل Perl را برگزنید و یا به جای یادگیری PHP اقدام به یادگیری ASP کنید. این نوشته بر اساس تجربه و نظر شخصی منتشر شده است و تنها هدف آن کمک به تازه کاران برای یادگیری برنامه نویسی تحت وب است.
خواننده گرامی هر گونه سئوال و پیشنهاد خود را در مورد این نوشته در قسمت نظرات همین پست مطرح کنید. با امید که این نوشته برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.
مطالب مرتبط  :

70 نظر برای “شروع برنامه نویسی وب

  1. با عرض سلام. من دانشجوي سال آخر کامپيوتر هستم. وي خواستم projeh ي کارشناسي ام را تحت وب بنويسم . ( با زبان #c البته). بايد چه مراحلي را دنبال کنم.
    در ضمن من به کامپايلر php هم نياز دارم. ممنون.

  2. سلام من خواستم پروژه پایانی ام را تحت وب تحویل بدم چند تا منبع می خواستم متشکر

  3. دست شما درد نکنه.
    از اینکه با شجاعت اطلاعاتتون را در اختیار کاربران میذارید نشان از بلند نظریتون و همچنین بزرگواریتان است.
    همیشه تندرست و پیروز باشید.

  4. به دوست عزیز و دانشجوی محترم مملکتمان آقا محسن بفرمایید projeh نه بلکه project در ضمن ایشان که لطف نموده و متن فارسی تایپ نموده اند می توانستند این کلمه را نیز فارسی تایپ نمایند ممنون از حسن توجه خودم

    1. سلام
      البته آقا محسن به زبان فینگلیش نوشتن و شما زبان انگلیسی شو نوشتین و بعدش هم پروژه فارسی است.

  5. سلام
    من یه تازه کارم
    میخوام ببینم میتونید یه راهی به من نشون بدین که بتونم بایه برنامه مدون تو طول یک سال یه برنامه نویس حرفه ای وب بشم
    البته در ضمن بگم دانشجوی رشته کامپیوتر هستم
    باتشکر

  6. @ spy : خب عزیزم همین نوشته را مطالعه کنید. فکر میکنم تقریباً یک برنامه منظم برای شروع برنامه نویسی وب نوشته باشم. از یادگیری HTML شروع کنید و …
    اگر مقاله را تا پایان بخوانید جواب سئوالتان را می گیرید.

  7. با سلام به شما
    بنده هنوز سر در نیاوردم که Htmlچیست و بقیه زبا نه چیست ایا HTML زبانی مجزا از ASP,php است یا اینکه همه این زبان ها باید در سرور ها به html ترجمه شوند؟؟
    ایا با php میتوان سایت هاست های قدرتمندی مثل تبیان یا بلاگفا طراحی کرد؟؟

  8. @ محمد : سلام، HTML زبان نشانه گذاری صفحات وب است. زبان PHP و فایل های ASP.NET پس از پردازش در سرور به صورت کد HTML به سمت کلاینت فرستاده می شوند. البته برای برنامه نویسی وب شما علاوه بر یک زبان برنامه نویسی باید HTML و جاوا اسکریپت هم یاد بگیرید.

    بله با php می توانید حتی سایت های قدرتمندتر از بلاگفا و تبیان طراحی کنید.
    سوال دیگری بود در خدمتم
    موفق باشید

  9. با سلام
    من می خواستم بدونم برای ایجاد یک برنامه که بتوان یک سری داده (از قیل اعداد و کلمه و …) را از چندین کامپوتر بوسیله اینتر نت دیافت کرده و چند خروجی پردازش شده دادشته باشد. فکر می کنید با چه زبان برنامه نویسی این کار را انجام شود بهتر است.
    با تشکر

  10. @ ناشناس : دقیقاً منظور شما رو متوجه نشدم، اما اگر منظورتان این باشد که یکسری داده را بوسلیه یک برنامه ویندوزی از اینترنت دریافت کنید و مورد پردازش قرار بدید، بهترین راه حل استفاده از پلت فرم دات نت و زبان های سی شارپ و وی بی دات نت خواهد بود. با استفاده از وب سرویس ها و امکانات آن.

  11. سلام
    صفحه ای با استفاده از vbscript می خوام طراحی کنم که با راست کلیک روی گزینه ها منوهای مختلف ظاهر شه.ممنون می شم کمکم کنید.

  12. salam man vaghean mamnonam akhe reshte man computere va donbale in bodam ke befahmam che tori barneme nevisi ro shoro konam rasti age shoro kardamo soali dashtam mishe beporsam mamnoooon

  13. @ roya : سلام، خواهش میکنم. بله هر سوالی داشتین میتونین یا همینجا بپرسین و یا با ایمیل من که کنار وبلاگ هست تماس بگیرید.

  14. سلام
    من رشته ی دانشگاهی ام علوم اجتماعی است ولی دو ماهی هم رفتم کلاس وب .ولی هنوز چیز خاصی بلد نیستم .میشه راهنماییم کنید تا بتونم تو برنامه نویسی وب ،حرفه ای بشم .ممنون

  15. سلام؛ من دانشجوی کامپیوتر هستم. من و دوستانم ی گروهی را تشکیل دادیم و قصد داریم تابستان امسال اولین برنامه تحت ویندوز خودمان را که احتمالا یک برنامه کتابخانه یا دفترچه تلفن خواهد بود با استفاده از فرایند RUP بنویسیم. این برنامه کاملا جنبه یادگیری خواهد داشت. ما با زبان های C++ و پاسکال آشنایی داریم و تا به حال با آن ها برنامه های ساده ای تحت داس نوشتیم.
    ممکن است لطفا در مورد زبان برنامه نویسی ای که بهتر است از آن در این پروژه استفاده کنیم، ما را راهنمایی کنید؟ چیزی که ما با مشورت استادمان انتخاب کردیم زبان سی شارپ است. البته دوستانم اصرار دارند که ما با یادگیری سی شارپ دات نت در واقع با یک تیر دو نشان خواهیم زد؛ برنامه نویسی تحت ویندوز و وب.
    ضمنا مطالب وبلاگ شما خیلی به من کمک کرده است.

    از صمیم قلب متشکرم

  16. @ الهام : سلام، زبان سی شارپ برای شمایی که رشته کامپیوتر هستید خیلی مناسب است، هم به درد واحدهای درسی تان می خورد و هم فرصت های شغلی زیادی برایش وجود دارد. یک کتاب سی شارپ دات نت تهیه کنید، حتی می توانید از اینترنت دانلود کنید، اگر زبان انگلیسی تان خوب است من توصیه میکنم یک کتاب زبان اصلی بخوانید. وقتی مقدمات را فرا گرفتین، یک پروژه با دوستانتان انتخاب کنید، به طور مثال همان سیستم کتابخانه، و به طور عملی شروع به کار کنید. سئوال دیگه ای بود در خدمتم.

  17. سلام
    خیلی خوشحالم که می تونم راجع به سوالاتم از کسی کمک بگیرم که به نظر میاد استاد این کاره!
    راستش من یه دوره کامل وب دیزاین روشاید 6-5 سال پیش گذروندم و از برنامه نویسی متنفرم.چون به نظرم خیلی سخته.حتی همون موقع هم html رو به طور کامل یاد نگرفتم و به لطف نرم افزارهای وب دیزاین دیگه فکر کردم می تونم از کد نویسی فرار کنم و بسپارمش دست یه برنامه نویس.ولی نمیذونم چرا مردم فرق این ذو تارو نمی دونن.که designer با programmer فرق داره.تو هر شرکتی که کار میکنم از من میخوان که واسه سهیت برنامه نویسی کنم.خلاصه مجبورم یاد بگیرم.می خواستم کمکم کنید تا بدونم چی رو باید یاد بگیرم و کجا؟
    میخوام برنامه های مختلف کاربردی مثل تهیه

    search , guestbook,upload kardane site tavasote sahebine site,
    و … رو یاد بگیرم.

  18. @ ویولت : سلام، خواهش میکنم.
    اگر این مطلب رو کامل خونده باشین من PHP رو برای تازه کارها توصیه کردم که باهاش می تونید وب سایت های پویا بسازید و سرچ و گست بوک و آپلود توسط کاربر رو به راحتی پیاده سازی کنید.
    بله، متاسفانه در ایران فرقی بین طراح سایت و برنامه نویس سایت نمیذارن و انتظار دارن همه کارها رو یک نفر انجام بده.

    سئوالی داشتین من در خدمتم.
    موفق باشید

  19. با سلام
    از راهنماييتان براي شروع در برنامه نويسي استفاده کردم و من تاکنون هيچ برنامه نويسي کار نکرده ام مي خواهم هر نرم افزاري که به ذهنم مي آيد درست کنم بايد کدام زبان را شروع و چگونه شروع کنم برايم ايميل بزنيد .

    با تشکر فراوان

  20. سلام
    پستی که گذاشتید برای من یکی که واقعا عالی وراهنمای خوبی بود. واقعا ممنون
    اما گذشته از اینها من باید پروژه پایان دوره کارشناسیمو تا اواخر شهریور تحویل بدم ، حالا با این شرایط میخواستم ازتون بپرسم من تو این فرصت محدود کدوم گزینه رو باید انتخاب کنم؟ ASP یا PHP ؟
    البته با توضیحات مفصلی که شما ارائه دادین PHP بهترین انتخاب ممکنه، اما زمان کم باعث شده که من بیشتر تحقیق کنم، آخه من شنیدم این زبان بسیار گسترده و پیچ و خم های زیادی داره و با این تفاسیر، من زمان زیادی لازم دارم تا با تمام این پیچ و خم ها آشنا بشم و بتونم آنها رو پیاده سازی کنم!
    نظر و پیشنهاد شما در این مورد چیه؟و اینکه من باید چه کار کنم؟
    درضمن من تنها با زبان های پاسکال و ++c آشنایی دارم.

    1. @ sara : سلام، البته این مطلب تقریباً دو سال پیش نوشته شده اما نظر من هنوز هم تغییری نکرده!
      در این مدت کمی که شما در پیش رو دارید و اینکه با C++ آشنایی دارید من پیشنهاد میکنم با ASP.NET و سی شارپ ادامه بدین و پروژه رو شروع کنین. به چند دلیل.
      اول اینکه ASP.NET دارای ابزارهای ویژوال و کامپوننت های آماده زیادی است که این کار توسعه پروژه شما رو خیلی جلو میندازه. دوم اینکه زبان سی شارپ شباهت بسیار زیادی به سی++ داره و در یادگیری آن مشکلی نخواهید داشت. سوم اینکه ASP.NET دارای یک محیط توسعه مجتمع به نام Visual Studio است که تمام نیازهای شما را برای انجام یک پروژه خوب رفع میکنه و سرعت توسعه رو بسیار بالا میبره.
      در مورد PHP هم باید بگم که خیلی سریع می تونید در اون راه بیفتید و برنامه نویسی کنید اما در ادامه راه شاید به مشکل بخورین. چون PHP مثل ASP.NET درای ابزارهای ویژوال خوبی نیست و این میتونه سرعت توسعه پروژه شما رو پایین بیاره. که فکر میکنم برای شمایی که وقت ندارین، فعلاً نمیتونه گزینه مناسبی باشه.

      برای یادگیری ASP.NET و C# هم کتاب های زیادی به فارسی وجود داره، منابع اینترنتی هم برای یادگیری زیاد هست. فقط میمونه تلاش و همت خود شما.

      موفق باشید

  21. سلام
    لطفا فرق بين طراحي سايت وبرنامه نويسي سايت را توضيح دهيد؟
    لطفا براي آموزش java and HTML سايت فارسي معرفي كنيد

  22. سلام
    پی اچ پی راحته اما یک کم علاقه میخواد چون مثل ای اس پی این همه ابزار توسعه نداره که خیلی راحت با کلیک بر روی یک دکمه کنترلهای مورد نظرتون (دکمه فرم تصویر و …) به صفحه اضافه بشه و باید با اچ تی ام ال و جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشین .

  23. سلام به همه دوستان صاحب سبک
    من میخوام از دیتابیس گزارش نمودار گرافیکی بگیرم که تو وب نشون بده و در ضمن یه جورایی آنلاین هم باشه یعنی با اضافه شدن رکوردها نمودار هم خود بخود تغییر کن مممنون میشم راهنمایی کنید

  24. سلام یک سوال داشتم می خواهم برای یک مدرسه وب طاحی کنم مثلا برای گرفتن نمرات دانش آموزان از این وب اگه مطلبی دارید اگه نرم افزار خوبی را می شناسید ویا اگه یک وبلاگ/وبسایت رو می شناسید حتما به ایمیلم نامه بدهید منتظر نامه شما هستم با تشکر فراوان وب زیبایی دارید با آرزوی موفقیت روز افزون شما باتشکر احمدبیگی

  25. سلام
    شما یکی از ویژگی های زبان PHP رو «پشتیبانی کامل از بانک های اطلاعاتی مختلف » معرفی کردید ! میخوام بدونم پس چرا همه میگن برای PHP از My Sql استفاده کن ؟
    میشه اینو برای من توضیح بدین؟
    چون من sql server رو بلدم و وقت ندارم My sql رو یاد بگیرم .
    راستی my sql چه جور پایگاه داده ای است؟ ارزش وقت گذاشتن رو داره؟

    1. @ احسان صراف زاده : سلام، دقیقاً به همون دلیلی که میگن برای ASP.NET از SQL Server استفاده کنید! یعنی دلیلش مربوط به سازگاری بیشتر MySQL با PHP است. دلیل مهم دیگر این است که PHP و MySQL هر دو به خوبی بر روی لینوکس کار می کنند اما از SQL Server در لینوکس خبری نیست!
      همچنین به صورت پیش فرض توابع مختلفی برای کار با MySQL در PHP وجود دارد.

      در مورد MySQL هم باید بگم که اگر شما زبان SQL را بلد باشید هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت و نیاز صرف وقت زیادی برای یادگیری آن ندارید. مطمئن باشید یادگیری MySQL به مراتب از یادگیری SQL Server آسان تر است.

  26. ممنون پاسختون کاملا قانع کننده است
    لطفا اگه میشه بگید از کجا my sql رو دریافت کنم و برای یادگیری نحوه کار کردن با اون از چه سایت یا منبعی استفاده کنم ؟ ( البته با زبان انگلیسی مشکلی ندارم)
    یه چیز دیگه: برای اتصال برقرارکردن بین زبان برنامه نویسی با پایگاه داده باید ado.net رو یاد بگیریم ؟ اگه در این مورد توضیح بدید ممنون میشم؟
    بازم ممنون 

    1. @ احسان صراف زاده : برای کار با php و MySQL بهتره نرم افزار WAMP را دانلود و نصب کنید تا تمام تنظیمات را به صورت خودکار برای کار توسعه برای شما آماده کند. WAMP با یک سرچ کوچک در گوگل پیدا می شود.
      برای یادگیری هم می توانید کلمه MySQL Learn را گوگل کنید، به نتایج خوبی خواهید رسید.

      برای اتصال به MySQL از طریق PHP نیازی به ADO.NET ندارید، ADO.NET مربوط به ASP.NET است. PHP توابع پیش فرض برای کار با MySQL دارد، اتفاقاً در همین وبلاگ در این مورد نوشتم : اینجا را بخوانید.
      موفق باشید

  27. سلام خوبی؟
    وبلاگه خوبی داری خیلی پر محتواست نظرت درباره تبادل لینک چیه؟ فکر نکنم بد باشه تا وبلاگ هایی که به برنامه نویسی مربوط می شوند همیشه در دسترس باشن و به هم متصل! درست نمیگم؟ اگر موافقی بهم خبر بده
    با تشکر
    هاتف

  28. سلام
    نرم افزار WAMP یا easy php که همه جا معرفی میشن ایا فقط برای سرور Apache هست یا برای سرور IIS هم میشه از این برنامه ها استفاده کرد؟؟؟
    سوال دیگه این که اگه بخوام توی ویندوز 7 با پی اچ پی و مای اسکیوال کار کنم باید چه کار کنم؟ ظاهرا خیلی مشکل هست؟؟!

  29. احسان :

    سلام
    نرم افزار WAMP یا easy php که همه جا معرفی میشن ایا فقط برای سرور Apache هست یا برای سرور IIS هم میشه از این برنامه ها استفاده کرد؟؟؟
    سوال دیگه این که اگه بخوام توی ویندوز 7 با پی اچ پی و مای اسکیوال کار کنم باید چه کار کنم؟ ظاهرا خیلی مشکل هست؟؟!

    WAMP و EasyPHP برای آپاچی کاربرد دارند و نه IIS. برای استفاده از PHP و MySql هم نباید مشکلی در ویندوز 7 داشته باشید، حداقل من که در ویندوز ویستا مشکلی در این مورد ندارم.

  30. آیا apache را میشه در ویندوز راه اندازی کرد؟ چگونه؟ باید جداگانه تهیه و نصب بشه؟
    اگر بخواهیم از IIS در ویندوز استفاده کنیم برنامه ای مشابه easy php برای کار با اون وجود نداره؟

    1. احسان :

      آیا apache را میشه در ویندوز راه اندازی کرد؟ چگونه؟ باید جداگانه تهیه و نصب بشه؟

      بهترین راه استفاده از WAMP برای راه اندازی Apache و استفاده از PHP و MySql در ویندوز است. هرچند شما می توانید آپاچی را جداگانه دانلود و روی ویندوز نصب و راه اندازی کنید. همانطور که می توانید PHP و MySql را جداگانه نصب و راه اندازی کنید.

      احسان :

      اگر بخواهیم از IIS در ویندوز استفاده کنیم برنامه ای مشابه easy php برای کار با اون وجود نداره؟

      اگر بخواهید PHP را با IIS تجربه کنید، می تونید با یک سرچ به جواب خود برسید.

  31. سلام من دانشجوی ترم چهار نرم افزارم ولی فقط دارم درسامو پاس میکنم هنوز هیچی از نرم افزار نمیدونمدارم از خودم رشتم کلافه میشم رشتمو دوست دارم ولی بعد داره میخوره تو ذوقم انگیزه میخوام واقعا

  32. من تازه امشب برای اولین بار دارم این مطالبو می خونم خیلی جالب بود واسم هم کار شما که اینطوری همرو راهنمایی میکنی هم دردو دلای بچه ها.از همتون ممنونم.احسهس میکنم اینجا جایی که همه درکم میکنن

  33. محسن :با عرض سلام. من دانشجوي سال آخر کامپيوتر هستم. وي خواستم projeh ي کارشناسي ام را تحت وب بنويسم . ( با زبان #c البته). بايد چه مراحلي را دنبال کنم.در ضمن من به کامپايلر php هم نياز دارم. ممنون.

بیان دیدگاه