مقالات، نرم افزار، کد باز، برنامه نویسی

این همه Notepad! تا حالا کجا بودن!؟


یکی از نرم افزارهای حیاتی که هر فردی به آن نیاز دارد، یک «ویرایشگر متن» (= Text Editor) است. همان طور که می دانید در این زمینه انتخاب های زیادی وجود دارد که هرکس بر اساس سلیقه و نیاز خود یک ویرایشگر متن مناسب را انتخاب می کند. سیستم عامل ویندوز به صورت پیش فرض یک ویرایشگر متن ساده به نام Notepad دارد که خیلی ها از آن استفاده می کنند. Notepad از زمان پیدایش ویندوز همراه آن عرضه شده و در این سال ها کمتر دستخوش تغییر شده و هیچ قابلیت جدیدی به آن اضافه نشده است. کمبود امکانات این برنامه شرکت ها و برنامه نویسان را مجبور کرد تا محصولات مشابهی با قابلیت های گوناگون برای این نیاز اساسی کاربران تولید کنند.

توجه : در این مطلب قصد دارم تا لیستی از برنامه های جایگزین برای Notepad ویندوز تهیه کنم. توجه داشته باشید که فقط نرم افزارهای رایگان و آزاد در این صفحه معرفی خواهند شد. این مطلب به مرور و به کمک شما به روز خواهد شد.

ویرایشگرهای متن معمولی

این دسته شامل برنامه هایی است که ویژگی های معمول یک ویرایشگر متن را دارند و مناسب کاربران معمولی هستند.

Notepad2 : بهترین و شایسته ترین جایگزین برای Notepad ویندوز همین نرم افزار Notepad2 است. توصیه من به شما هم همین برنامه است. حجم پایین، دارای توابع مختلف برای کار با متون ساده، باز کردن فایل های حجیم با سرعت بالا، تنظیمات متنوع و قابلیت روشنایی نحوی (که البته این ویژگی برای طراحان وب و برنامه نویسان مناسب است)، از جمله مزایای این ویرایشگر متن قدرتمند است. کاربران معمولی، طراحان وب و برنامه نویسان افرادی هستند که این ویرایشگر متن نیاز آن ها را برطرف خواهد کرد.

توضیحات بیشتر | دریافت

Win32pad : برنامه ای بسیار کم حجم با قابلیت های بسیار خوب جهت ویرایش متون ساده. این برنامه قابلیت هایی را که Notepad ویندوز فاقد آن هاست به شما ارائه می کند. یکی از مهمترین ویِژگی های این برنامه باز کردن فایل های حجیم با سرعت بالا است.

توضیحات بیشتر | دریافت

NoteTab Light : ویرایشگر متن قدرتمند با پشتیبانی از فایل های RTF و رابط کاربری مناسب که به شما اجازه می دهد فایل های متنی مختلف را در تب های جداگانه باز نمایید. این برنامه به شما کمک می کتد تا فایل های HTML را آسان تر ویرایش کنید.

توضیحات بیشتر | دریافت

MoonEdit : ویرایشگر متنی ساده که در سیستم عامل های ویندوز و لینوکس قابل اجراست. البته من این ویرایشگر متن قدیمی را به هیچ عنوان به شما توصیه نمی کنم.

توضیحات بیشتر | دریافت

TED Notepad : این برنامه قدرت بسیار زیادی در کار با متون ساده دارد. وجود توابع بسیار زیاد برای کار با متون و قدرت فوق العاده در پردازش رشته ها، TED Notepad را از برنامه های مشابه دیگر جدا می کند. این برنامه قابل حمل است، یعنی شما می توانید آن را بر روی کول دیسک خود ذخیره کنید و در همه جا از آن استفاده کنید. برای استفاده از این ویرایشگر متن لازم نیست آن را نصب کنید.

توضیحات بیشتر | دریافت

Elfima Notepad : پس از اجرای این برنامه، فرق خاصی میان آن و Notepad ویندوز نمی بینید. اما این برنامه کوچک قادر است متون شما را به فرمت های PDF، SVG, XML و XHTML تبدیل نماید. برای این کار فقط کافیست راهنمای ساده اش را مطالعه کنید.

توضیحات بیشتر | دریافت

Metapad : برنامه ای مناسب جهت جایگزینی Notepad ویندوز با قابلیت های مناسب و تنظیمات بسیار.

توضیحات بیشتر | دریافت

Notepad.NET : برنامه ای ساده و زیبا برای کار با متون ساده. رابط کاربری این ویرایشگر متن شبیه به Office2007 طراحی شده و کاربر در آن احساس خستگی نخواهد کرد. اما Notepad.NET هنوز با یک ویرایشگر متن ایده آل بسیار فاصله دارد. سورس کد این پروژه به زبان ویژوال بیسیک.نت در دسترس است.

توضیحات بیشتر | دریافت

ویرایشگرهای متن با قابلیت رمزگذاری اطلاعات

در این قسمت با برنامه هایی آشنا می شوید که علاوه بر ویرایش متن، امنیت اطلاعات شما را نیز تامین می کنند.

MAXA Text2Exe : با ماکسا می توانید رمزهای عبور، سریال نامبرها و اطلاعات شخصی خود را رمز گذاری کنید تا کسی نتواند به آن ها دسترسی پیدا کند. ماکسا قادر است فایل های متنی شما را به فایل های اجرایی رمز گذاری شده تبدیل کند.

توضیحات بیشتر | دریافت

fSekrit : برنامه ایست برای حفاظت از اطلاعات متنی شما. فایل های اجرایی تولید می کند که هیچ کس جز شما نمی تواند متن درون آن ها را تشخیص دهد. الگوریتم رمزگذاری این برنامه بسیار پیچیده است.

توضیحات بیشتر | دریافت

ویرایشگر های متن با قابلیت مدیریت اطلاعات

در این بخش برنامه هایی معرفی می شوند که علاوه بر امکانات معمول ویرایشگرهای متن، قابلیت مدیریت بر اطلاعات را نیز به ما می دهند.

Evernote : محلی برای مدیریت تمامی اطلاعات و متون شماست که ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می کند. شما می توانید تمامی اطلاعات خودتان را از جمله : آدرس های اینترنی، شماره تلفن، لیست کارهای روزمره و … را در این نرم افزار ذخیره کنید.

توضیحات بیشتر | دریافت

NotesHolder lite : این برنامه با جا گرفتن در دسکتاپ شما، قابلیت های زیادی برای مدیریت یادداشت هایتان به شما می دهد. ویژگی های همچون جستجو و یادآور نیز در این برنامه موجود است.

توضیحات بیشتر | دریافت

Keynote : یک برنامه قدرتمند و مناسب جهت مدیریت یاداشت ها و متون شماست. در این برنامه قادرید تا یادداشت های خود را به صورت درختی (=Tree Like) دسته بندی کنید و از ویرایشگر متن قدرتمن آن نیز استفاده کنید.

توضیحات بیشتر | دریافت

ویرایشگرهای متن مخصوص طراحان وب و برنامه نویسان

در این قسمت برنامه هایی که ویژگی Syntax Highlighting دارند و برای برنامه نویسان و طراحان وب مناسب اند معرفی می کنیم.

Notepad++ : فکر نمی کنم نیازی به توضیح در مورد این برنامه باشد. قدرتمند ترین ویرایشگر متن حال حاضر با قابلیت های بسیار کاربردی به صورت اوپن سروس در اختیار شماست. پلاگین های گوناگون، تنظیمات پیشرفته، توابع مختلف کار با متون و امکانات پیشرفته از جمله ویژگی های Notepad++ است. پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی مختلف و امکاناتی که برای برنامه نویسان مهیا کرده، آن را به اولین انتخاب افراد متخصص تبدیل کرده است.

توضیحات بیشتر | دریافت

PsPad : ویرایشگر متنی واقعاً حرفه ای که قابلیت های بسیار زیادی را به کاربرش می دهد. این برنامه را نمی توان فقط یک ویرایشگر متن ساده دانست، ویژگی های حرفه ای، تنظیمات بسیار، قالب بندی مناسب متن و … آن را از محصولات مشابه جدا می کند.

توضیحات بیشتر | دریافت

Programmer’s Notepad : نام این برنامه مشخص کننده ی کارکرد آن است. ویرایشگر متنی که مخصوص نیازهای یک برنامه نویس تولید شده است. به جز امکانات ویرایش متن، امکاناتی برای مدیریت سورس کدها نیز به شما می دهد.

توضیحات بیشتر | دریافت

ویرایشگرهای متن برای افرادی که متفاوت می اندیشند!

در این دسته برنامه هایی قرار می گیرند که ایده جالبی برای ویرایش متون به کار گرفته باشند.

q10 : ویرایشگر متنی تمام صفحه ایست که حس نوشتن را در شما زنده می کند. در این برنامه احساس خستگی نخواهید کرد و با هر بار فشردن کلید صدای فشردن دکمه ماشین تایپ های قدیمی را می شنوید که حداقل از صدای ناشی از فشردن کلیدهای صفحه کلید جالب تر است.

توضیحات بیشتر | دریافت

DarkRoom : تقریباً با q10 یکی است اما انعطاف پذیری q10 را ندارد. برای استفاده از این برنامه حتماً باید دات نت فریم ورک 2 روی سیستم شما نصب باشد.

توضیحات بیشتر | دریافت

Darkpad : دارک پد به شما کمک می کند تا فقط روی متن تان تمرکز کنید و دسکتاپ خود را فراموش کنید. این برنامه توسط من با ایده ی q10 ساخته شده است با این تفاوت که قابلیت راست به چپ نویسی نیز دارد (که q10 ندارد). در این برنامه هیچ نوار ابزار یا نوار منوی مزاحی وجود ندارد و شما تمام دستورات ویرایش را با صفحه کلید صادر خواهید کرد. به علاوه این برنامه هیچ نیازی به نصب ندارد و کاملاً قابل حمل (=Portable) است تا شما بتوانید آن را روی کول دیسک خود همیشه همراه خود داشته باشید.

توضیحات بیشتر | دریافت

farasun.wordpress.com

Subcribe to Farasun feedمشترک فراسان شويد

farasun.wordpress.com

مطالب مرتبط :

20 نظر برای “این همه Notepad! تا حالا کجا بودن!؟

  1. واقعا جای emEditor توی لیستتون خالیه.
    ویرایشگری که فقط وقتی دیگر ویرایشگرها درمونده میشن خودشو نشون داده بهم.
    قابلیتهاش کمی کمتر از نرم افزار اپن سورس ++notepad هست اما قدرتش در کار با فایلهای بزرگ و همچنین سرعت کارهای macroییش واقعا کم نظیره.

  2. @ من و متعه ام : EmEditor نرم افزار خوبیه اما متاسفانه رایگان نیست. در این صفحه فقط نرم افزارهای ویرایشگر متن رایگان یا آزاد قرار می گیرند. فکر نمی کنم EmEditor نسخه رایگانی داشته باشه.
    در کل ممنون بابت نظرت.

  3. سلام رفیق
    خسته نباشی
    خواستم از شما یه درخواستی کنم اما نمی دونم تا چه حد موافقی اما حداقل برای زحمتی که کشیدم به من کمک کن
    خواستم اینکه اگه فضا تو وبلاگت اشغال نمی کنم منو با نام پایگاه بهترین ها لینک کن می دونم الان داری می گی اینم واسه لینک کردن این همه اراجیف بافته خوب شما به جای من اگه دوست داشتی وبلاگت بیننده داشته باشه چیکار می کردی حالا نمی دونم دربارم چی فکر می کنی اما هرچه بود همین بود ما را دریابید.

  4. Notes holder pro lasted version رو من پس از چند سال گشتن بالاخره پیدا کردم. هر کسی خواست بگه براش میفرستم.

    خروجی txt و xml میده و قابلیت multitab و search و reminder و database و autobackup هم داره.

  5. emeditor کارش عالیه و سبک هم هست و از تمامی کاراکتر ست ها هم پشتیبانی میکنه ولی notepad++ رو دانلود کردم و هنوز استفاده نکردم. تنها مشکل emeditor یانه که right align برای زبون فارسی نداره ولی خوب چیزای دیگش خوبه از جمله مقایسه فایلها یا جستجو و جایگزاری متن در کلی فایل بدون اینکه نیازی به باز کردن اونا داشته باشیم و امکان جستجو بر اساس regular expressions هم داره.

    پیدا کردن کرک emeditor هم زیاد سخت نیست.

  6. سلام
    من دو سالیه که از Notepad++ استفاده می کنم.واقعا باید به طراحانش و توسعه گرانش دست مریزاد گفت.چند وقت پیش روی یه سیستم دیگه کار می کردم که اونو نداشت.خیلی حالمو گرفت.اونجا بود که فهمیدم چقدر برام عزیره!!!
    کارایی میکنه که غولی مثل VS2008 نداره!
    به نظرم برنامه نویسی که در ویندوز کار می کنه،اگر سه تا نرم افزار نداشته باشه،ولمعطله:
    1) Notepad++
    2) VMware
    3) MSDN
    موفق باشید

بیان دیدگاه