مقالات، برنامه نویسی، خلاقیت

برنامه نویس; مرد یا زن!؟


اشتباه نکنید! قصد ندارم در این مقاله به دسته بندی آدم ها بپردازم و زن و مرد را از هم جدا کنم. تفاوت های فیزیکی و روحی مردان و زنان در فعالیت های روزانه شان بسیار تاثیر گذاراند. در حرفه ای مثل برنامه نویسی که در آن قدرت تفکر، دانش، هنر، ذوق و سلیقه تاثیر بسیاری در روند کار دارد، تفاوت های مرد و زن کاملاً تاثیر خود را نشان می دهد. هر چند میدانم این بحث زن یا مرد بودن برنامه نویس تکراری شده، اما میخوام از نظر و تجربه خودم در این مورد بنویسم.

اولین ومهم ترین فاکتور در برنامه نویسی، قدرت تحلیل و درک مسائل مختلف است. یک برنامه نویس باید به مسائل واقعی با دید نرم افزاری نگاه کند و برای پیاده سازی آن ها ایده هایی در سر داشته باشد. در این مود هرچه فرد از نظر علمی دارای سواد بیشتر و از نظر عملی دارای تجربه ی بیشتری باشد، موفق تر ظاهر می گردد. میشه گفت در این مورد زن و مرد تفاوت خاصی نمی کنند، هر چند که زنان نشان داده اند دیرتر از مردان مسائل را درک می کنند! اما وقتی درک می کنند، معمولاً بهتر از مردان می توانند آن را توضیح بدهند و در عمل اجرا کنند.

اینکه خانم ها کارهایشان را از آقایان منظم تر انجام می دهند را من قبول ندارم، اما در برنامه نویسی به طرز عجیبی زن ها منظم تر از مردها عمل می کنند. البته نمی توان این موضوع را به همه بسط داد، ولی بر اساس تجربه ای که من دارم، خانم ها سعی می کنند برنامه های خواناتری بنویسند و معمولاً کدهای خود را مستند می کنند. البته این بدین معنی نیست که زن ها بهتر از مردان برنامه می نویسند. مستندسازی مخصوصاً در برنامه های بزرگ و پیچیده بسیار لازم و حیاتی است. زن ها معمولاً در این مورد از مردها بهتر عمل می کنند و سعی می کنند تمام توضیحات لازم در مورد کدهایشان را در فایل های سورس اعمال کنند و مستندات مربوط به بخش های خود را در کارهای تیمی، کامل ارائه کنند. البته در بعضی موارد مدیر پروژه تمام برنامه نویسان را مجبور می کند که کدهای مستند شده بنویسند، که متاسفانه در این گونه موارد نیز مشاهده شده که آقایان از زیر مستندسازی سورس کدهای خود شانه خالی کرده اند!!

www.semclubhouse.com
عکس از : http://www.semclubhouse.com

یک عادت خوب دیگری که بیشتر در زنان مشاهده شده، پشتیبان گیری از سورس کدها بعد از انجام کارشان است. البته در تعداد بسیار معدودی از مردان نیز این خصلت تازگی ها یافت شده، اما نمی توان به آن دل خوش کرد!

طرح ایده های نو و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا بیشتر در آقایان دیده شده تا خانم ها. معمولاً مردها همیشه دنبال برتری و پیشرفت در کارشان هستند. به همین علت سعی می کنند اطلاعاتشان به روز باشد و با تکنولوژی های جدید آشنایی کافی داشته باشند. سعی می کنند در جلسات بیشتر خود را نشان بدهند و در مورد هر موضوعی ایده ی خود را مطرح کنند. بسیاری از پروژه های نرم افزاری موفق در جهان از ایده های همین آقایان خلاق متولد شده اند!

معمولاً مدیران و مدیر پروژه ها طراحی رابط کاربری نرم افزارها را به دست خانم ها می سپارند و نمی دانند که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند. زن ها در طراحی رابط کاربری احساسات و سلیقه ی خود را دخالت می دهند، در حالی که طراحی رابط کاربردی از استانداردهای خاصی در سیستم عامل های مختلف پیروی می کند. این موضوع باعث می شود تا رابط کاربری که خانم ها طراحی می کنند نسبت به همتایی که آقایان طراحی می کنند ضعیفتر باشد.

خانم ها برای نوشتن راهنما ها و مستندات سیستم عالی اند. آن ها بر خلاف آقایان کم حوصله، سعی می کنند هر چیز جزئی را به طور کامل توضیح دهند. هر چند در این زمینه آقایانی هم پیدا شده اند که به خانم ها کمک کنند! اما در کل خانم ها دقت و انرژی بیشتری روی این گونه کارها می گذارند. در مورد پشتیبانی هم معمولاً خانم ها بهتر با کاربران ارتباط برقرار می کنند.

تتیجه : در کل نتیجه گیری خاصی نمی توان در مورد این موضوع داشت. مطمئناً موارد بالا در موقعیت های مختلف صدق نمی کنند و با توجه به شرایط ممکن است مردها بهتر از زن ها باشند و یا زن ها حال مردها را بگیرند! همانطورکه بیان شد، برنامه نویسی تلفیقی از دانش، هنر، سلیقه و پستکار است که هر کس چه زن و چه مرد می تواند در آن بهترین باشد.

کدامیک را استخدام کنیم!؟

businesswelcome_4_3

خانم ها معمولاً وقت شناس تر از آقایان هستند و به طور منظم سر کار خود حاضر می شوند. اگر مجرد باشند، باید احتمال ازدواج او با کسی که حاضر نیست زنش بیرون از خانه کار کند، نیز بدهید. اگر متاهل باشد باید خود را برای روزی که می خواهد 9 ماه از شما مرخصی بگیرد آماده کنید! خانم ها معمولاً نمی توانند تا دیروقت در شرکت بمانند و روی پروژه های عقب افتاده کار کنند. طبیعتاً توانایی انجام کارهای بدنی (مثل جابجا کردن میزها و کامپیوترها) را نیز در شرکت ندارند. یک نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر خانمی شما را عصبانی کند نمی توانید با او دست به یقه شوید!

آقایان مخصوصاً از نوع جوانش دارای کله های بادکرده ای هستند که در آن خیال پیشرفت و احتمالاً رفتن به خارج از کشور را می پرورانند. باید هنگام قرارداد بستن با این موجودات حواستان را بیشتر جمع کنید! اگر طرف سربازی نرفته باشد باید پروژه های او را به دو قمست قبل از سربازی و بعد از سربازی تقسیم کنید. اگر مجرد است، سعی کنید او را متاهل کنید، چون پسرها وقتی زن می گیرند سر به راه تر می شوند (اگر خودتان دختر دارید که هیچ، وگرنه دختر باجناق خود را برای او نشان کنید 🙂 ). مردهای با انگیزه خیلی زود در کار خود پیشرفت می کنند و توقع حقوق بالاتری دارند. حتی احتمال دارد بخواهند به شرکت های بهتر و سرشناس تر بروند. این احتمال ناگزیر را نیز حتماً در نظر داشته باشید.

farasun.wordpress.com

Subcribe to Farasun feedمشترک فراسان شويد

farasun.wordpress.com

پ.ن : به علت امتحانات دانشگاه ها، این وبلاگ حداقل تا دو هفته دیگر به روز نخواهد شد. از صبر و بردباری شما کمال تشکر را دارم.

46 نظر برای “برنامه نویس; مرد یا زن!؟

  1. خوب خانوما که یا ازدواج میکنن یا حمله میشن
    پسر ها هم که خنگ هستن و سربازی و دختر بازی و…… و بعد هم فرار مغز ها و پول زیادو……
    نه دختر نه پسر !؟ بریم روبات بگیریم !؟؟؟ والا

  2. اصولا تابیای به خانومها بفهمونی که چکار باید بکنند، مهلتت تموم شده و برنامه ای هم تو دست نداری.

  3. خانوم ها به درد پشتيباني مي خورند :دي
    ولي جدا خانوم ها اصولا مغز هاي ضعيف تري دارند
    مثلا يه نمونش: (اين كاملا واقعيه)
    من خودم نرم افزار مي خونم
    استاد يه تيكه را داره درس ميده سر كلاس… مثلا ساختمان داده
    من امتحان كردم كه تا يه جاييش رو استاد يادش ميره 2 بار بگه يكي از خانوم ها سوال ميكنه
    و اين در حاليه كه من از بغل دستي هام پرسيدم كه آيا تو هم اين قسمت رو نفهميدي؟
    ولي با جواب منفي روبرو ميشم! (همه فهميدم ولي به غير از چند تا دختر خانوم)
    درس هم طوري نيست كه پيش زميه مهم باشه…يعني من نوعي قيبلا به گوشم خورده باشه و الان راحت تر بفهمم
    بعضي از جاها هم كه واقعا آد دهنش باز مي مونه. مثلا يه بار ديگه يكي از خانوم ها يه سوالي از استاد پرسيد … استاد فقط زد زير خنده. وگفت : من موندم اون وقت تاحالا نكنه داشتم درس ديگه اي توضيح ميدادم!! آخه اين چه سواليه كه داري ميكني؟
    با عرض پوزش از خانوم هاي محترم
    ولي تو بعضي جنبه هاي ديگه ما پسر ها واقعا كشش نداريم…. مثلا دروس حفظي و فرار…
    يا علي

  4. علی جون اگه اصول حفظ کردنو بلد باشی میبینی که کم و کسری از خانوما نداریم . این رمز حفظ کردن و به خاطر سپردنه : قسمت حافظه مغز با ازتباط دادن چیزی به یه چیز دیگه کار می کنه (روش فکر کنی می فهمی چی گفتم). موفق باشی

  5. مطلب جالبي بود
    جناب علي رشته شما رو نمي دونم ولي تو رشته ما (برق-مخابرات)هميشه دخترا نمره اولن و در اكثر درساي پيچيده مثل سيگنالها و سيستمها معمولا هيچ پسري سر كلاس سوالي نداره . در واقع چيزي نميفهمه كه بپرسن و 80% شون هم مي افتن. ولي در زمينه عملي چون معمولا تو ايران پسرا از بچگي هركاري دلشون خواسته كردن وهر جايي كه خواستن رفتن واسه همين جلو افتادن.

  6. من یه برنامه نویسم . منظم نیستم ولی یه عادتی دارم وقتی روی یک پروزهای کار میکنم اگه شده دوروز بیدار بمونم تمومش میکنم و بهترین نوع کار رم رو ارائه میدم .

    فرق ما پسرا اینه همیشه دنبال بهترینیم و جذب نظر مصرف کننده درحالی که خانمها اکثرا دنبال نظم و اصولند .

    درمورد اینکه چرا پسرا علاثشون به درس خوندن هم کمتر شده باید به دوستمون بی خیال بگم که پسرا تازه فهمیدن تو این مملکت باید مثل کردان درس خوند دوتا هم فوق لیسانس و دکترا جیرینگی گرفت بعد هم اماده شد برای وزارت .

  7. مخالفم آقا جان ، البته نه با کلیت بحث بلکه با تفکیک جنسیتی ، به وضوح برخورد کردم

    با برنامه نویسان پسری که جز حرص دادن چیز دیگری نمی دانند و چه دخترانی که بدون

    کلامی همان کار برنامه نویس پسر را به بهترین شکل انجام می دهند بنابراین اینجا بحث

    بر سر کمیت هست و نه کیفیت درست که در کمیت پسران بر دختران برتری دارند ولی در

    کیفیت هیچ ترازوی نیست و شما می توانید هم برنامه نویس دختر و هم پسر نخبه بیابید 🙂 .

  8. @ حضرت والا مامبوجامبو : قصد من از این مطلب به هیچ وجه تفکیک جنسیتی نبود. اولش هم نوشتم، بیشتر تجربه ای که خودم داشتم و با آدمایی که برخورد داشتم تا حالا (همکار، همکلاسی و دوستان) را نوشتم.
    اون آخر هم نوشتم که هم یک مرد و هم یک زن میتونه با دانش و پشتکار برنامه نویسی خوبی باشه.
    ممنون بابت نظرت حضرت والا مامبوجامبو 😉

    از دیگران هم به خاطر نظراتشون ممنونم

  9. نسبت نخبه های رشته های فنی در دنیا به این صورت است:
    40% زن
    60% مرد

    نسبت نخبه های رشته های انسانی در دنیا به این صورت است:
    60% زن
    40% مرد

  10. سلام
    مطلب بسیار سودمندی نوشتید – متشکرم

    نتیجه کلی که گرفتم این است که در پروژه ها از دو گروه زن و مرد استفاده بشه و کارها بر اساس توانمندیهایی که ذکر شده بین این دو گروه تقسیم بشه تا در نتیجه بهترین برنامه بتونه ارائه بشه.

  11. در جواب بی خیال:
    من منکر اینکه بعضی از دختر خانم ها اونم در رشته ای مثل برق مخابرات تسلط دارند نیستم.
    ولی به صورت آماری کاملا مخالفم. اونم چه درسی رو مثال زدید :دی تو مخابرات و میدان و امواج هم که بماند.

    چیزی که من تا الان بهش رسیدم اینه که بین پسر یا دختر در فهم نهایی یه موضوع فرقی نیست. فرق تو مدت زمان گیرایی یه مطلب است. کاملا واضحه خیلی از پسر ها یه موضوع رو سریعتر می گیرند ولی زمانی برای درک بهتر و ثبت در حافظه طولانی مدت نمی ذارند. این همونجایی که دخترها با وقت گذاشتن این مشکلو برطرف می کنند.
    برای مثال به مدت زمان درس خوندن پسرها و دخترها برای امتحان توجه کنید. معمولا دخترها از همون اول شروع می کنند به خوندن. ولی پسرها شب امتحان :))


  12. من هم در جواب بي خيال
    بايد بگم كه حرف جناب حميد كاملا تاييد ميشه… روحيه درس خوندن تو پسر ها خيلي كمه و اين باعث ميشه كه نتايج ضعيف تري را كسب كنند!
    ولي حالا اگر بيايم يه تستي برگذار كنيم از اين قرار كه ، از مطالبي كه استاد سر يك جلسه به همه درس داده (با اين فرض كه نياز به دانستن آموزه هاي قبلي مثل دروس جلسه پيشين، نباشد، )امتحاني برگزار كنيم قطعا اقايان نتايج بهتري را كسب خواهند كرد. البته شانسي هم هست شايد پسر هاي اون كلاس خيلي خنگ باشند :دي

  13. ممنون
    مطلب خوبی بود.
    ولی یه چیز می خواستم بگم این بود که خانوم ها وقتی که هفته اول ماه کار کردند و پول یه مانتوشون در اومد دیگه عمراً کار نمی کنند.
    باز هم ممنون

  14. سلام
    مخالفم
    این توانمندی های مطرح شده رو نمی شه منحصر به جنسیت کرد
    بلکه همه ی افراد چه مرد و چه زن می تونن یک یا چند تا از این توانمندی ها رو داشته باشن.
    اصلا ربطی به جنسیت نداره من تو همه زمینه های درسی گیراییم خیلی بالاتر از پسرهاست همون ساختمان داده هایی که علی میگه من یه دوره کلاس واسه پسرا برگزار کردم همشون 5می زدن من بهشون یاد دادم.

  15. من یه سوال از همه دخترا دارم .اونم اینه که شما که ادعاتون میشه که کمی از مردها ندارید.چرا مسابقات شطرنج در کل جهان زنها از مردها جدا هستند؟تو شطرنج که دیگه بحث قدرت بدن که نیست.فقط هم ایران نیست که بخواهیم بگیم نمیزارن.جوابتون خداییش چیه؟نگید که چون زنها بهترن که اگه اینطور بود بهترین شطرنج بازان باید اسم زنها بود نه کارپف و کاسپاروف و اون هندیه که اسمشو یادم نیست.

  16. من این مطلب رو طنز طلقی میکنم چون یک مشتی بود از نوشته های چرت و محمل که فقط برای سرگرمی و پر کردن وقت خوبه!

  17. تجربیات ثابت کرده که اصولا برنامه نویس ها در شرکت ها فکر می کنن که از دماخ فیل افتادن! در کل من مرد ها رو ترجیح می دم چون اگه از دستشون عصبانی بشی می تونی راحت بهشون فحش بدی یا حتی کلشون رو بکنی به جاش کلم یا هندونه بذاری!

  18. سلام
    خيلي جالب بود و برام عجيب بود كه چطوري با اين سن و تجربه كمت اين چيزها رو ميدوني! آفرين.
    در مورد مطلبت هم باهات موافقم. در خنگي دخترها كه شكي نيست ( D: ) وي اينم تقصير خودشون نيست. بايد به كارهاي بپردازن كه براش ساخته شدن.

  19. سلام
    به دليل خلوت کردن لينکستان سايمون مجبور شديم بعضي از لينک هار برداريم و لينک شما هم برداشته شده .
    خواستم بهتون خبر بدم و از اين بابت معذرت بخوام .
    خواستيد ميتونيد لينک ما رو برداريد.
    موفق باشيد.
    ariamobile.net

  20. به نظر من نکته ای که جا انداختی اینه که زن ها تا وقتی می تونند کد بنویسند که برنامه آنها هنوز به error یا bug برخورد نکرده ، به محض بروز اولین خطا همه روند کدنویسی متوقف میشه و همه جوانب از اولین مرحله تا مکان بروز خطا خودشون رو جلوی زن ها می ریزن ، من به شخصه تعداد بسیار معدودی از خانم ها رو دیدم ( و به جرات می تونم بگم که اصلا ندیدم ) که وقتی با خطا روبرو میشن بتونن مشکل رو خودشون در زمان معقولی حل کنن ، معمولا تحلیل این خطاها اونقدر پیچیده میشه که خودش میشه یک صورت سوال جدید .
    حتی کمتر خانمی رو دیدم که بتونه یک برنامه رو درست Debug کنه
    در مورد سایر موارد با شما موافقم و این رو هم بگم که من اصلا آدمی نیستم که بخوام بین زن و مرد تفکیک قایل شم و این چیزها که گفتم تجربیات شخصی بوده

  21. خيلي ها اعتقاد دارند كه خانومها در دروس از آقايون جلوتر هستند، مثلا درسيگنالها و سيتستم‌ها و دروس نرم‌افزار و …
    اين كاملا درسته
    شايد دليلش اين باشه كه اكثر آقايون مشابه بنده واسه نمره درس نمي‌خونن اونقدري مي‌خونن كه ياد بگيرن، (من تا نفهمم درسي كه مي خونم در عمل به چه كاري مياد نمي‌تونم درست يادش بگيرم )، يادمه سر كلاس رياضي 2 از استاد پرسيدم اين همه انتگرال چند گانه و مشتق درجه انم به چه درد ما مي‌خوره نتونست جواب بده! آخرش هم نميدونم چرا از اون در افتادم
    بحث رفت يه جاي ديگه . . .
    حالا اگه توي تمام درسهاي كه خانومها توش نمره خوبتر از اقايون مي‌گيرند بري بررسي كني مي‌بيني عملي هيچي بلد نيستن (متاسفانه)
    مثلا توي پايگاه داده،سيستم عامل، الكترونيك و … نمراتشون از آقايون بيشتر مي‌شد ولي هيچ كدوم يه سوال عملي بلد نبودند

  22. بنظرم بررسی این موضوعات فقط مخصوص کشورهای عقب مانده با مردمی عقده ای و بطبع عقب مانده است !!!!

  23. سلام
    بررسی این موضوع نه مربوط به عقده ای هاست نه عقب مانده ها , متاسفانه توی جامعه ما این جا افتاده که تا صحبت از قابلیت های زنان می شه و نقاط ضعف و قدرتشون بیان میشه یه عده تا به کمبودهای زنان می رسن بدون توجه به بقیه نوشته( قابلیت های ذکر شده برای این قشر) به انتقاد کورکورانه از متن می پردازند.
    بالاخره این واقعیت وجود داره که زنان و مردان تفاوت دازند برای مثال در دین اسلام گفته زنان نباید قاضی باشن , البته ممکنه یه عده ای بگن این تبعیض و غرب داره کار درستی می کنه که تفاوتی قرار نمیده , باید در جواب این دوستان هم گفت : مرغ همسایه غازه , چون کاری رو غربی ها انجام می دن که دلیل بر درست بودنش نیست , البته اسلام هم دلیلی روشنی آورده و اون هم اینه که زنان در این گونه مسائل بر مبنای احساس عمل می کنند (البته موارد استثنا هم و جود داره اما کمن)
    پس باید به این تفاوت ها توجه داشت و برای هر کاری بهترین نفرات رو برگزید , مثلا منشی های زن در اکثریت موارد بهتر از منشی های مرد هستند , یا مثلا بزرگترین مدیران IT دنیا مرد هستند , بزرگترین جاسوس های دنیا زن بوده اند و …
    به نظر من توی هر کاری می شه از درصد استفاده کرد, مثلا برای برنامه نویسی 70% مرد و 30% زن , برای منشی یا پشتیبانی 85% زن و 15% مرد و…
    البته این درصد ها نظر شخصی منه و مربوط به اکثریت مواردن نه همشون

  24. ببینم این مطلبو خودت نوشتی یا ترجمه کردی؟
    من این مطلبو تو چند تا سایت دیگه هم دیدم که یکیشونم وبلاگیه که خیلی قبول دارم.

  25. @ کاوه گیلانی (لابدان) : کاوه جان، این دست به یقه شدن و کله کندن خیلی مهمه که منم در متن بهش اشاره کردم 🙂 اینم که برنامه نویس جماعت خیلی خودش رو میگیره قبول دارم، اما در همه کاری خوب و بد وجود داره. من برنامه نویس متواضع هم خیلی دیدم.

    @ عارف : سلام، گفتم که این تجربه ها در برخورد با همکلاسی های آقا و خانم و همکاران آقا و خانم بدست آوردم. البته تجربه هایی که در تدریس برنامه نویسی به خانم ها و آقایان در آموزشگاه های کامپیوتر بدست آوردم هم در این امر دخیل بوده!

    @ حسین : مهم نیست دوست عزیز، من اصلاً به تبادل لینک اعتقادی ندارم!

    @ ناصر حاجیلو : مطمئناً من خیلی از نکات را جا انداختم. چون تجربه زیادی ندارم، تجربه افرادی مثل شما می تونه برای دانشجویان جوان خیلی به درد بخوره.

    @ مرلین منسون : پیشنهاد میکنم جواب poorya را بخوانید. در ضمن من به هیچ وجه قصد تفکیک جنسیتی نداشتم و در ابتدای متن هم این نکته را گفتم. من به شخصه به شدت با تفکیک جنسیتی مخالفم و مشکل دارم. موضوع تفاوت های روحی و جسمی مرد و زن در حرفه برنامه نویسی بود. حتی در کشورهای پیشرفته هم این مقایسه ها انجام میشه. میتونید تحقیق کنید.

    @ poorya : ممنون از دقت نظرت و اینکه من رو از نوشتن یک متن طولانی معاف کردی!

    @ jamshid : من این متن را همان طور که چند بار در نظرات ذکر کردم بر اساس تجربه خودم نوشتم و کاملاً تالیفی است. اگر در وبلاگ های فارسی دیدین که متاسفانه همه از این وبلاگ کپی کردن، بعضی ها به منبع لینک دادن و بعضی ها خیر. اگر مطلب انگلیسی هست خوشحال میشم بخونمش و لینکش رو بهم بدین. اگر ترجمه میکردم حتماً به منبع مطلب لینک میدادم.

  26. سلام
    مرسی سر زدی. درگیر چند تا کارم نمیرسم مطلب بنویسم. بازدیدی هم که نداره بخوام نگران کم شدنشون باشم 😛 ولی بازم سعی می کنم بیشتر مطلب بزارم
    درضمن چون کامنت نمیزارم دلیل نمیشه که سر نزنم و مطالب قشنگتو نخونم :-d در حد مدیرعامل یه شرکت کامپیوتری یا یه محقق مطلب می نویسیا :-d و البته انشاء خوبی هم داری lol
    موفق باشی

  27. ببخشید اقا مجتبی این حر فتون خیلی بدون منطق بود واگه نمی گفتین خیلی بهتر بود اصلا با این حر ف موا فق نیستم زن ها در بیشتر زمینه ها بهتر از مردا عمل میکنن

    1. عزیزکم شما با برنامه نویسی اشنا نیستید فقط اسمشو شنیدی برای همین این حرفو میزن eمبتدی هستی این جور فک میکنی

  28. سلام.
    منم موافقم که آقایون در برنامه نویسی بهتر از خانوما هستن.
    البته خانوما هم در خیلی از کارا بهتر از آقایون هستن. (در تایید فرمایشات پوریا)
    البته نباید فراموش کرد که همیشه استثناء هم وجود داره،
    مثلا من بهترین برنامه نویسی که در عمرم دیدم ی خانوم بوده.
    ضمنا این ی بحث دوستانست. ( بعضی از آقایون نباید به خانوما توهین کنن).

  29. در کنکور دخترا سه برابر اقایون شرکت می کنند ولی نفرات اول کنکور اقایون هستند مگر علوم انسانی که باعث خجالته. یه زن بزرگ تو کل تاریخ نیست. اصلا اصول افریده شدن زن چیز دیگه ای هست .اقایون برای یک چیز میرن دانشگاه که ………….

  30. سلام ايمان
    من در اين زمينه در حال يک تحقيق مهم هستم
    مي تواني بگويي که اين مطلب را جايي ايده گرفته ايي يا مطلقا به خودت تعلق دارد؟
    منتظر ايميلت هستم
    قربانت

  31. عزیزکم شما با برنامه نویسی اشنا نیستید فقط اسمشو شنیدی برای همین این حرفو میزنی مبتدی هستی این جور فک میکنی

بیان دیدگاه