نرم افزار، کد باز، WPF، ابزارها، برنامه نویسی، دات نت، سی شارپ، سیلورلایت

Kaxaml یک ویرایشگر خوب برای فایل های xaml


اگر با WPF یا سیلورلایت آشنایی داشته باشید حتماً می دانید فایل های xaml به چه دردی میخورند! Xaml یک زبان بر مبنای XML است که برای طراحی رابط کاربری اپلیکیشن های WPF و Silverlight مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این زبان، می توانید رابط های کاربری بسیار زیبایی خلق کنید.

kaxaml

برنامه نویسانی که از WPF در پروژه هایشان استفاده می کنند حتماً از قابلیت های ویرایشگر های ویژوال استادیو و Expression Blend برای ویرایش فایل های Xaml باخبرند. نرم افزارهای فوق امکانات خوبی برای این کار در اختیار شما قرار می دهند. اما یک برنامه نویس همیشه به جز یک محیط توسعه خوب، یک ابزار سبک هم برای ویرایش فایل های برنامه اش کنار می گذارد. به طور مثال من از ویژوال استادیو استفاده میکنم اما برای ویرایش فقط یک فایل سورس سی شارپ هیچ وقت ویژوال استادیو رو باز نمی کنم، بلکه با Notepad++ کارم را انجام می دهم.

kaxaml-shot
برای ویرایش فایل های xaml نیز می توان از ابزارهای سبک تر از ویژوال استادیو و Expression Blend استفاده کرد. Kaxaml یک ویرایشگر بسیار مناسب و سبک برای این منظور است. Kaxaml هم رایگان است و هم اوپن سورس و هم خودش بر مبنای WPF و دات نت فریم ورک 3.0 توسعه یافته است. این برنامه امکانات خوبی همچون پیشنهاد عبارات مرتبط شبیه به Intellisense دارد. چندین فایل xaml را می توانید در تب های جداگانه ویرایش کنید. در حین تایپ کدهایتان می توانید پیش نمایش زنده ای از طرح تان ببینید.
یکی از ویژگی های خوب این برنامه، ویژگی Snippets است که شامل کدهای نمونه xaml است که با آن ها می توانید به یادگیری زبان xaml بپردازید. حتی می توانید قطعه کدهای خود را نیز به Snippets اضافه کنید. ویژگی مناسب دیگر آن، قابلیت ذخیره کردن طرح شما در قالب PNG است.

Kaxaml توسط یکی از اعضای اصلی تیم توسعه WPF مایکروسافت نوشته شده و سورس کد آن در سایت CodePlex در دسترس است.

Kaxaml در نسخه جدید و بتای خود از سیلورلایت 2 پشتیبانی می کند. نسخه بتا را از اینجا و نسخه 1.0 (قدیمی تر) را اینجا دریافت کنید. نسخه بدون نیاز به نصب را نیز از اینجا دریافت کنید.

farasun.wordpress.com

می خواهید مطالب این وبلاگ را دنبال کنید! مشترک فید فراسان شوید! نمی دانید فید چیست!؟

مطالب مرتبط :

8 نظر برای “Kaxaml یک ویرایشگر خوب برای فایل های xaml

  1. سلام
    احوالات چطوره ؟ طبق معمول یک مطلب جالب و خواندنی گذاشته بودید و من همیشه متعجبم که چطور اینهمه مطلب را میتوانید پیداکنید

    از اینکه بازهم به وبلاگ کم بیننده من آمدید ممنونم
    کاوه

  2. @ کاوه : سلام، ممنون آقای یزدی نژاد. من هرچی رو خودم امتحان کنم یا یاد بگیرم در وبلاگم با بقیه به اشتراک میگذارم. همین. در واقع به شعار » به اشتراک بگذارید برای یادگیری، یاد بگیرید برای به اشتراگ گذاری» پایبندم. ممنون بخاطر لطف شما

  3. علاوه بر مطلب جالبتون ،جمله ای که نوشتید خیلی برام جالب بود. به اشتراک بگذارید برای یادگیری…

  4. سلام ایمان جان
    بابات مطلبت خیلی ممنون ، البته من 4-5 ماه پیش با KXAML آشنا شدم خیلی خوبه خوشحال میشم در مورد Expression Studio 3 هم مطلب بنویسی
    باز هم ممنون

  5. @ سعید : سلام، خواهش میکنم. Expression Studio بیشتر به درد طراحان میخوره و من هم باهاش کار نکردم. فکر میکنم شما بیشتر با این برنامه آشنایی داشته باشی تا من!

بیان دیدگاه