مقالات، برنامه نویسی، دات نت

استفاده از MySQL در دات نت فریم ورک


بانک اطلاعاتی اوپن سورس MySql را می توان یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین نرم افزارهای بانک اطلاعاتی مورد استفاده در وب دانست. به علت سادگی، قدرت و هزینه پایین این بانک اطلاعاتی، سر و کله اش را می توانید در تمام پکیج های هاستینگ پیدا کنید. خیلی وقت ها ممکن است در یک پکیج هاستینگ ویندوزی نتوانید از SQL Server به عنوان دیتابیس استفاده کنید، یا محدودیت هایی برای آن وجود داشته باشد، اما همیشه و به راحتی می توانید از دیتابیس های MySql استفاده کنید. استفاده از بانک اطلاعاتی MySql در کنار ASP.NET می تواند هزینه و زمان توسعه شما را کاهش بدهد و به نظر من دردسرهای شما را کمتر کند!

دات نت فریم ورک به صورت توکار از MySql پشتیبانی نمی کند و فراهم کننده پیش فرضی  برای کار با آن ارائه نمی کند. شما باید برای استفاده از MySql در دات نت از کتابخانه ای که خود MySql در اختیار برنامه نویسان قرار داده استفاده کنید. استفاده از MySql به لطف این کتابخانه دقیقاً مشابه استفاده از SQL Server یا Access است. ابتدا از اینجا کانکتور MySQL برای دات نت فریم ورک را دریافت کنید. متاسفانه اگر ایران هستید نمی توانید از وب سایت رسمی MySQL فایلی دریافت کنید! دوستان داخل ایران از این لینک برای دریافت این کتابخانه استفاده کنند.

این فراهم کننده از معماری ADO.NET پیروی می کند و به همین علت اگر قبلاً با کامپوننت های ADO.NET مثلاً برای برقراری ارتباط با یک دیتابیس SQL Server استفاده کرده باشید، در اینجا مشکلی نخواهید داشت. به عنوان یک مثال ساده قصد داریم جدول tblUsers را بر روی دیتابیسی به نام Sample بسازیم. ابتدا یک پروژه تحت وب (یا تحت ویندوز، فرقی نمی کند) بسازید و فایلی را که دانلود کردید را به ارجاع های پروژه خود اضافه کنید (با کلیک راست روی نام پروژه در Solution Explorer ، انتخاب Add Reference و انتخاب فایل MySql.dll)  سپس فضای نام MySql.Data.MySqlClient را using کنید و سپس کدهای زیر را در جای مناسب قرار دهید.

string ConnectionString = "server=localhost; userid=root;password=;pooling=yes;Database=Sample;charset=utf8";
using (MySqlConnection connection = new MySqlConnection(ConnectionString))
{
connection.Open();
using (MySqlCommand command = new MySqlCommand())
{
command.Connection = connection;
command.CommandText = "CREATE TABLE tblUsers (Uid INT AUTO_INCREMENT, Uname VARCHAR(100) NOT NULL, " +
"Pwd VARCHAR(100) NOT NULL, PRIMARY KEY(Uid)) CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_persian_ci;";
command.ExecuteNonQuery();
}
}

همانطور که در این مثال مشاهده می کنید در کانکشن استرینگ MySql فوق نام سرور، نام کاربری، رمز عبور و نام دیتابیس تعیین شده اند که شما باید به جای آن ها اطلاعات مربوط به خود را قرار دهید. برای اجرای یک دستور SQL بر روی سرور MySql شما نیاز به یک آبجکت MySqlConnection دارید که با تعیین یک رشته اتصال و فراخوانی متد Open به دیتابیس Sample موجود بر روی localhost وصل می شود. سپس با ایجاد یک آبجکت MySqlCommand و تعیین دستور SQL ساخت جدول tblUsers و اجرای متد ExecuteNonQuery به مقصود خود می رسید.

حالا می خواهیم روالی بنویسم تا عملیات ثبت نام کاربران در سایت را انجام دهد. این روال با گرفتن نام کاربری و رمز عبور اقدام به ایجاد رکورد کاربر در جدول tblUsers می کند.

public void InsertUser(string Username, string Password)
{
using (MySqlConnection connection = new MySqlConnection(ConnectionString))
{
connection.Open();
using (MySqlCommand command = new MySqlCommand())
{
command.Connection = connection;
command.CommandText = "INSERT INTO tblUsers (Uname, Pwd) VALUES (?Uname, ?Pwd)";
command.Parameters.AddWithValue("?Uname", Username);
command.Parameters.AddWithValue("?Pwd", Password);
command.ExecuteNonQuery();
}
}
}

همانطور که مشاهده می کنید اگر کار با کلاس های استاندارد ADO.NET مثل SqlCommand را بلد باشید در استفاده از MySQL هیچ مشکلی نخواهید داشت. تنها فرق MySQL با SQL Server در اینجا این است که برای مشخص کردن پارامترها به جای علامت @ باید از علامت ? استفاده کنید. من کد درج رکورد به یک دیتابیس MySql را نوشتم، شما کدهای Update و Delete را بنویسید!

این کتابخانه شامل کلاس های MySqlDataReader و MySqlDataAdapter نیز هست که شما می توانید از آن ها مثل دیگر کلاس های پیش فرض ADO.NET استفاده کنید و اعمال Data Binding و نمایش اطلاعات در یک GridView را به راحتی و با روش های آشنا انجام دهید. به طور مثال برای نشان دادن محتویات جدول tblUsers در یک GridView می توانید از کدی شبیه به کد زیر کمک بگیرید :

DataSet ds = new DataSet();
MySqlDataAdapter dataAdapter = new MySqlDataAdapter("SELECT * FROM tblUsers", connection);
dataAdapter.Fill(ds);
GridView1.DataSource = ds;

همانطور که مشاهده می کنید استفاده از دیتابیس های MySql به لطف معماری ADO.NET هیچ فرقی با دیگر دیتابیس های پشتیبانی شده توسط دات نت ندارد.

farasun.wordpress.com

پ.ن 1 : علت تاخیر زیاد در انتشار مطلب جدید فیلتر شدن کل وردپرس.کام و امتحانات دانشگاه بود. تنبلی را نیز به این دلایل اضافه کنید!

پ.ن 2 : سایت ها یا وبلاگ های دیگری که به نام «فراسان» فعالیت می کنند به بنده و این وبلاگ هیچ ارتباطی ندارند! من سه سال پیش این نام را کاملاً از ذهنم بیرون کشیدم و از هیچ جایی کپی نکردم! فقط این وبلاگ و این سایت با نام «فراسان»  به من مربوط هستند.

6 نظر برای “استفاده از MySQL در دات نت فریم ورک

  1. سلام ، خیلی جالبه ..

    نمی شه با Linq برای MySQL کد زد ؟!

    ای کاش می شد وب سرویس های ASP.Net رو هم روی سرورهای Linux اجرا کرد ، اونوقت دیگه به سرور های ویندوزی احتیاجی نداشتیم ! D:

  2. مجید :

    نمی شه با Linq برای MySQL کد زد ؟!

    ای کاش می شد وب سرویس های ASP.Net رو هم روی سرورهای Linux اجرا کرد ، اونوقت دیگه به سرور های ویندوزی احتیاجی نداشتیم ! D:

    Linq Providerهای زیادی برای MySql وجود داره که با یک سرچ آن ها را پیدا خواهید کرد.

    در مورد ران کردن وب سرویس ها نیز با مونو می توانید این کار را انجام بدین، اما مشکل این است که هر سرور لینوکسی از مونو پشتیبانی نمی کند.

بیان دیدگاه