مقالات، مهندسی نرم افزار، نرم افزار

کمی (درد دل) در مورد رشته نرم افزار


قبلاً اگر یادتان باشد، عنوان این وبلاگ «نوشته های یک دانشجوی نرم افزار» بود. با اینکه خیلی وقت است عنوان وبلاگم را تغییر دادم اما خیلی از دوستانی که قبلاً به این وبلاگ لینک دادند، همان عنوان قبلی را در عنوان لینک من دارند. حال اگر کسی از وبلاگ این دوستان روی لینک من کلیک کند با وبلاگی روبرو خواهد شد که مطالب به در بخوری در مورد «رشته تحصیلی نرم افزار» ندارد. هرچند که خیلی وقت پیش مطالبی در مورد رشته نرم افزار و مهندسی نرم افزار نوشتم اما احساس می کنم کسی که دنبال اطلاعاتی در مورد «رشته نرم افزار» است خیلی بیشتر از این ها از نوشته های یک دانشجوی نرم افزار انتظار دارد. کمبود مطالب مناسب در مورد این رشته در سطح وبلاگستان فارسی نیز بر علت های بالا اضافه شد تا من وظیفه ی خود بدانم که در این مورد بیشتر بنویسم و رشته تحصیلی که در ایران بسیار مورد بی اعتنایی قرار گرفته (البته نه از نظر تعداد داوطلبان، بلکه از نظر کیفی) است را هرچه مناسب تر معرفی کنم و در مورد مشکلات و خوبی های آن صحبت کنم.

با مقدمه ای که در بالا ذکر کردم می خواهم در این مطلب کمی در مورد رشته تحصیلی محبوبم «مهندسی نرم افزار» صحبت کنم. این روزها اگر کسی از شما بپرسد «در چه رشته ای درس می خوانی؟!» و شما در جواب آن ها بگویید «کامپیوتر» ، مطمئن باشید طرف با پوزخندی خواهد گفت : «آخه کامپیوتر هم شده رشته، پسر 10 ساله من هم بلده با کامپیوتر خیلی کارا بکنه، مخ کامپیوتره!»… باور کنید این گقتگو کاملاً واقعیست و من آن را تجربه کرده ام. البته هر کس از من این سئوال را می کند من در جوابش می گویم «نرم افزار» نه «کامپیوتر»، حداقل اینطوری جمله های بعدی پیش نخواهد آمد چون طرف فرق نرم افزار را با کامپیوتر نمی داند. البته این طرز فکرها تا حدودی هم بی ربط نیست، وقتی یک لیسانس نرم افزار یا سخت افزار نمی تواند حتی یک ویندوز نصب کند یا چند قطعه را سوار کیس کند، نمی توان بیشتر از این انتظاری داشت. این مشکل هم بر می گردد به نظام آموزشی ما و البته به دانشجویان این رشته که بعضی وقت ها واقعاً کم سواد اند. سواد، پاس کردن واحدهای درسی نیست، سواد نمره بالا گرفتن در درس های ریاضی مهندسی و اندیشه اسلامی نیست، سواد در این رشته تخصص، آگاهی و به روز بودن است.

از طرز فکر افراد در مورد این رشته بگذریم چون این امر در ماهیت رشته نرم افزار خدشه ای ایجاد نمی کند و تقریباً در مقابل مشکلات دیگر مسئله ی مهمی نیست. یکی از مشکلات دیگری که در این رشته تحصیلی وجود دارد که البته در بسیاری از رشته های دانشگاهی دیگر هم وجود دارد اما در این رشته کمی بیشتر خود را نشان می دهد، داوطلبان بسیار زیادی است که بدون توجه به زوایای مختلف رشته نرم افزار، آینده شغلی و توانایی های آن، این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنند. البته به نظرم این مسئله در سال های اخیر کمتر شده و رشته های جدیدتر جایگزین آن شده اند و دیگر رشته نرم افزار از مد افتاد. باور کنید خیلی ها به خاطر مد جامعه سراغ یک رشته خاص می روند. این گونه افراد پس از گذراندن دو-سه ترم واقعاً پشیمان و سرخورده می شوند و هر جا که صحبتی از انتخاب رشته می شود از این رشته بد می گویند تا عدم موفقیت خود را توجیه کنند. به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم این دسته از افراد طیف وسیعی از دانشجویان رشته نرم افزار را تشکیل می دهند. سعی می کنم در نوشته های بعدی در مورد انواع افرادی که رشته نرم افزار را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می کنند بیشتر صحبت کنم تا به یک نتیجه ی مناسب برسیم.

بزرگترین مشکلی که رشته نرم افزار در محیط های آکادمیک کشور ما با آن روبرو است، سیستم آموزشی بسیار نا مناسب و نا کارآمد ماست. همان طور که می دانید رشته نرم افزار نسبت به رشته های علمی دیگر پیشرفت های سریع تر و بیش تری دارد. هر روز یک فناوری جدید معرفی می شود و نیاز به آموزش به روز در این رشته بسیار حیاتی است. این در حالی است که در کشور ما واحدهای درسی را بر اساس 10 سال قبل تنظیم کرده اند و دروس تخصصی ما با الگوهای 20 سال قبل تدریس می شوند. دانش اساتید این رشته همانی است که مثلاً در 7-8 سال قبل مدرک خود را گرفته اند و در این مدت هیچ چیز جدیدی به آن اضافه نکرده اند. البته حق هم دارند، به قول یکی از همین اساتید، بعد از گرفتن مدرک دو سال سربازی و پس از آن هم که گرفتار مشکلات ازدواج و مسئولیت زندگی شدند که اصلاً وقت به روز کردن دانش خود را نداشته و نخواهند داشت! این وضعیت وقتی وخیم تر می شود که بدانید مدیران رده بالا، سازمان های آموزش عالی و آموزش و پرورش نیز در همان 10-20 سال گذشته سیر می کنند و اقدامات نامناسبی انجام می دهند تا هر روز وضع این رشته تحصیلی مهم از دیروز بدتر شود. یکی از کارهای مهمی که در این زمینه انجام دادند، حذف پاسکال در دوره هنرستان و جایگزین نمودن آن با ویژوال بیسیک بوده است!!

به هر حال تا اینجا را داشته باشید تا در آینده بیشتر در مورد این موضوعات بحث کنیم. فقط در نظر داشته باشید که اگر می خواهید رشته نرم افزار را به عنوان رشته تحصیلی خود در دانشگاه برگزینید کمی بیشتر در مورد آن تحقیق کنید و اگر می خواهید در این رشته موفق باشید باید اطلاعات و دانش خود را به روز نگه دارید و خود را برای موقعیت های بسیار سخت آماده کنید.

پ.ن : معذرت میخوام که این مطلب موضوعات پراکنده ای دارد، این را در حد یک درد دل کوچک قبول کنید.

farasun.wordpress.com

Subcribe to Farasun feedمشترک فراسان شويد

farasun.wordpress.com

مطالب مرتبط :

36 نظر برای “کمی (درد دل) در مورد رشته نرم افزار

  1. یکی از بزرگ‌ترین مصائب رشته کامپیوتر این است که اینجا فرقی بین Computer Science و Computer Engineering قائل نمی‌شوند. دانشگاه‌های عمدتا روی CS تکیه دارند در حالی که بازار، صنعت و عوام الناس از شما توقع CE بودن را دارند.

  2. با سلام …

    ساده نیست،
    مشکل از دوجا ناشی میشه :
    1.دید دانشجویان
    2.ساختار و سیستم آموزشی و عملکرد آن

    جای توصیح بسیار نیست، فقط یه نکته رو میگم
    اما این حرف را که مثلا باید، C حذف شه و به فرض VisualCpp یا
    CSharp جاگیزنش بشن رو قبول ندارم …
    در تایید این نکته لازم نمیبینم تجربه‌ی خودم رو بیان کنم
    اما به نقل قول از یه بسیاری از برنامه‌نویس حرفه‌ای
    اولین ساختار و زبان برنامه‌نویسی که باید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای بلد باشه و بهش تسلط داشته باشه C هست.

    این رو به عنوان مثال گفتم، و مشکل این جاست که حالا این برنامه‌نویس باید وسعتی از C تا PHP و Ruby رو بدونه …

    نتیجه میگیرم همش نمیوتونه ماحصل تلاش دانشگاه باشه …
    و این مشکل در کشورهایی مث کشور ما وخیم‌تر هم میشه، وقتی که واسه اینکه بازار خوبی داشته باشی، هم باید تحلیلگر سیستم، هم طراح سیستم، هم برنامه‌نویس و هم برنامه‌ساز و هم طراح گرافیکی و هم … هم … هم … باشی

    یا حق …

  3. @ افشار محبی : دقیقاً! این نکته ای که فرمودین رو حتماً در پست های بعدی وبلاگش بهش می پردازم. البته ای کاش در دانشگاه ها به صورت علمی رشته نرم افزار را مورد توجه قرار می دادن که به نظرم اصلاً در این زمینه موفق نیستند.

    @ سروش : باورت نمیشه من یک مهندس نرم افزار سراغ دارم که بلد نیست بازی نصب کنه، نمیدونه به جز ویندوز سیستم عامل دیگه ای هم وجود داره!!!

    @ سید حسین : من جایی از متن نگفتم که بیان سی رو حذف کنن یا نکنن. اتفاقاً من هم کاملاً موافقم که زبانی مثل C حتماً باید تدریس شود. اما در اقدامی که آموزش پرورش انجام داد و پاسکال رو حذف کرد و ویژوال بیسیک رو جایگزین کرد… من به سواد کارشناسان این سازمان شک دارم.
    فعلاً که بازار کار نرم افزار در ایران همینه… یک فارغ التحصیل دانشگاهی اگر میخواد در زمینه نرم افزار کار کنه هم باید تحلیلگر باشه، هم طراح باشه، هم برنامه نویس باشه و هم پشتیبان و …

  4. سلام
    خيلي ممنون كه تبليغ كردي. دارم فكر ميكنم ببينم ميشه تبديلش كنم به sql server . كه ديگه مجبور به دانلود Interbase نباشين و فقط فايل 7 مگي برنامه رو دريافت كنين.
    راستي از وقتي اين برنامه رو آپلود كردم كلي از طريق ايميل و مسنجر با فحشهاي آبدار ازم قدرداني كردن 🙂

  5. سلام سلام
    فايلها رو مجددا توي File Factory آپلود كردم. اميدوارم ايندفعه مشكلي پيش نياد. ميتوني باز بري تو وبلاگ و دانلودش كني. سعي ميكنم زودتر تبديلش كنم به sql server و خبرشو بدم.
    بازم ممنون

  6. سلام.به مطلب جالبی اشاره کردین.یه سوال دارم ، من الان یه لیسانس دارم و تو رشته خودم نمی خوام دیگه ادامه بدم.می خواستم برم پیام نور نرم افزار بخونم(کارشناسی) یا شایدم آی تی.به نظر شما اینکارو بکنم؟پیام نور فایده ای داره؟و دیگه اینکه به نظر شما آی تی بهتر نیس؟ممنون می شم از راهنمائیتون.

  7. درد دلِ خوبی بود.

    یه معضل دیگه هم اضافه کنم: سیستم آموزشیِ ما، «هدفدار» نیست و دانشجو تازه سالِ چهارم متوجه میشه که چی به چیه(البته اگه بشه).
    شاید اگه فرصت کردم من هم به این مساله اشاره کنم.

    موفق باشی و همینطور ادامه بده …

  8. سلام خدمت مدیر محترم سایت
    اگه تو سایتتون جایی واسه شکمو ها داری پیشنهاد تبادل لینک میدم
    در صورت سرچ کلمه آشپزی در گوگل وبلاگ من در رده اول قرار دارد و به حق بهترين آدرس اينترنتي آشپزي ميباشد
    وبلاگ:http://groohashpazi.blogfa.com
    عنوان لینک: آشپزی

  9. خوب بود، منم ميخواستم دربارش بنويسم ولي فرصت نداشتم. براي اين رفتار سيستم آموزشي ايران در قبال رشته هاي تحصيلي نسل جديد مثل نرم افزار و IT متاسفم، يعني ميشه علوم كامپيوتر رو مثل مديريت آموزش داد؟! به جاي اينكه پايه هاي علمي دانشجو قوي بشه به نوعي در دانشگاه از اون يادگيري خودش هم ميفته! راستي آخرش من در مورد شي گرائي به نتيجه ي كاملا درستي نرسيدم.

  10. جمعی از دوستانتان شما را دعوت میکنند تا در پروژه ی رادیو وبلاگستان مشارکت کنید.بی شک حضور شما در جمع برنامه سازان رادیو وبلاگستان باعث بهروری بیشتر این مجموعه خواهد شد.
    با تشکر رادیو وبلاگستان
    http://radioweblogestan.wordpress.com

  11. @ بنده خدا : والا انتخاب رشته یک مقوله ی کاملاً شخصی، سلیقه ای و وابسته به شرایط است. رشته نرم افزار و رشته آی تی هر دو اگر علاقه داشته باشین رشته های خوبی هستن و بازار کار خوبی هم دارن. اما من نمی تونم بگم که نرم افزار بهتره یا آی تی. هر کدام که علاقه دارین، ولی حتماً قبلش در مورد رشته ای که می خواهید انتخاب کنید کامل تحقیق کنید (واحدهای درسی، فرصت های شغلی، تخصص های لازم و …)
    در مورد دانشگاه پیام نور هم نمیتونم نظر خاصی بدم چون من فقط از دانشگاه دولتی سر در میارم که خودم تحصیل می کنم، ولی پیام نور هم بالاخره مدرک میده. در مورد پیام نور بیشتر تحقیق کنید چون من خبر ندارم.

    @ شارپدیا : اگر هدف داشت که من دانشجوی 20 ساله ترم پنجم اینقدر از دانشگاه و محیط های آکادمیک اینطوری زده نمیشدم. دیگه نه واسم انگیزه ای مونده نه … فقط یک چیز رو میدونم که اگر میخوای دانشجوی موفقی باشی و در دانشگاه های خوب درس بخونی باید خفه بشی، سرتو بندازی پائین، عضو بسیج بشی، به سیاست کاری نداشته باشی، از خاتمی حمایت نکنی، حرف حق نزنی، چشمت رو روی خیلی چیزا ببندی و …

    @ مسلم : در دانشگاه های ایران که چیزی یاد دانشجویان نمیدن به جز یکسری مزخرفات، اگر دانشجو باشی اونم از نوع دولتی کاملاً درک میکنی چی میگم. چهار تا استاد فهیم هم که پیدا میشه به خاطر چندتا آدم دست به دستمال از دست میرن.
    در مورد شیء گرایی هم خواستی بحث رو ادامه میدیم. وقت کنم حتماً در موردش مینوسم.

  12. سلام

    آن زماني که بهساد را شروع کرده بودم، خيلي دنبال مهندس واقعي کامپيوتر مي گشتم. بعهدها هدف جستجويم تغيير کرد. ديگر دنبال يک دانش آموخته با انگيزه و با استعداد مي گشتم. گرچه اين هم الان کمي پيدا کردنش مشکل است. اما مطمئنا از دنبال مهندس کارآمد گشتن خيلي بهتر است.
    در بهساد در بدو ورود از کسي انتظار نداريم. به مدت یک تا سه ماه افراد تازه وارد، دوره کارآموزي را طي مي کنند. پس از دوره کارآموزي در مورد رفتن و يا ماندن افراد تصميم گيري مي شود. خيلي از افراد هم در دوره کارآموزي تصميم به ترک بهساد مي گيرند. چون تازه متوجه مي شوند که برنامه نويسي يعني چه! به طور متوسط يک سال طول مي کشد که يک دانش آموخته دانشگاه به يک مهندس واقعي تبديل شود.
    با توجه به اهميت موضوع يک پست اختصاصي در وبلاگ بهساد در مورد آن خواهم نوشت.

  13. حرفای درست و بجایی بود . البته مشکل خیلی پایه ای است . از فرهنگ بگیر و همینجور بیا بالا .. دانشگاه شده جایی برای پاس کردن . نه آموختن . دانشجو هم دنبال اینه که فقط پاس کنه بره و البته این دید دانشجو هم دلیل داره . چون فهمیده که کار بلد بودن خیلی مهم نیست. بلکه بهتره آخرش دلال بشه و یک کار نرم افزاری رو بصورت مزایده بگیره و بعد بده یکی براش با یه چهارم اون قیمت بنویسه و بعد این بگیره و تحویل بده به مشتری و سود خودشو برداره . . . این دید خیلی از دانشجوهای ماست .

    یه مطلبی هم تو همین مایه ها من نوشته بود.
    http://www.macromediax.com/learn/archive.asp?id=186
    این مطلب بیشتر به درد کسانی میخوره که دنبال این هستن که از مهندسی ای که گرفتن استفاده کنن …

  14. سلام … متاسفانه چون فردا ساعت 8 کلاس دارم نمی تونم حرفمو کامل بزنم اما بزار یه کمشو بگم بعدا میام(البته اگه دوست داشتی)همشو میگم
    ما یه استادی داریم سر کلاس سی شارپ.. 2 ساعت راجع به ابزارهای قسمت تولباکس صحبت میکرد(می دونی کدوم قسمتو میگم دیگه) بعد یه دانشجو بهش گفت استاد اگه میشه نکات کاربردی تر بگید(راستم میگفت چون ما سه هفتس هنوز سراغ تعریف کلاس ها نرفتیم) … استاد ناراحت شد بعد هم(بی خیال)…یکی نیست به استاد ما بگه آخه خصوصیات پیکچر باکس چه بدرده من میخوره..والا

  15. لطفاً راهنمائیم کنید….
    سلام دوست عزیز من جوانی 22 ساله هستم که تازه از سربازی برگشتم.قبل از سربازی در رشته مدیریت قبول شدم اما تمایلی به خواندن آن نداشتم به همین دلیل به سربازی رفتم وحالا قصد ادامه تحصیل را دارم .
    می خواهم در یکی از رشته های نرم افزار_it ویا طراحی صنعتی شرکت کنم .با توجه به اطلاعاتتون در این زمینه لطفاًمرا راهنمائی کنید.

  16. سلام من ترم 3 نرم افزار هستم و ترم 2 استاد مبانیمان خیلی بد بود و از این رشته زده شدم الان تصمیم گرفتم برم رشته برق ولی همه میگن اشتباه میکنی اگه میشه منو راهنمائی کنید

  17. @ سید جعفر : دقیقاً بفرمایید چه اطلاعاتی لازم دارید، تا من در مورد رشته «نرم افزار» در اختیارتون قرار بدم.

    @ ندا : اینکه بخاطر یک استاد، اون هم استاد درسی مثل مبانی، از رشته نرم افزار زده شدین، دلیل خوبی برای عوض کردن رشته نیست. در این مورد بیشتر تحقیق کنید. شما هم دقیقاً بفرمایید در چه مورد راهنمایی می خواهید تا من بتونم به شما کمک کنم.

  18. سلام
    من دانشجو ترم 2نرم افزارم ازاینکه چندسال دیگه اسم مهندس رو یدک بکشم ولی چیزی بلد نباشم بیزارم.اگر لطف کنیدومنو اساسی راهنمایی کنید ممنون میشم لطفا جوابتونو به ایمیلم بزنیدالبته اگه مشکلی نداره.

    1. سلام
      من دانشجوی ترم سوم مهندسی نرم افزار هستم . واقعا گیج هستم. چون نمی دانم چه کار باید بکنم. چه نرم افزار هایی را باید یاد بگیرم و در چه زمینه هایی اطلاعات کسب کنم؟. به گیم دیزاین علاقه زیادی دارم اما اصلا نمی دانم برای طراحی بازی باید چه کار کنم و اول چه چیز را بخوانم و در چه زمینه هایی قوی تر شوم. هدف من تحصیل در خارج از کشور است و دوست دارم مهارت های زیادی را کسب کنم اما در حال حاضر به جز نوشتن چند برنامه ساده با سی و کارکردن خیلی ساده با آفیس و چند تا نرم افزار نصف و نیمه هیچ چی بلد نیستم اما استعداد بسیار خوبی در یادگیری نرم افزار دارم فقط باید انگیزه کافی داشته باشم و بدونم برای چی باید این نرم افزار را یاد بگیرم. من به هوش مصنوعی هم علاقه زیادی دارم و از گذشته این علاقه در من بوده است. لطفا هر کار که باید برای موفقیت در کارم انجام بدم را به من بگو و در زمینه های بالا که گفتم هم راهنماییم کن . با ایمیل من در ارتباط باش و من را زیاد منتظر پاسخت از نزار. من حتما ایمیلم را چک می کنم . امید وارم راهنمایی شما انگیزه خوبی به من بده و در آینده حتما کار ارزشمند شما را جبران کنم. بدرود

  19. به نظر من اگه کسی واقعا علاقه به رشته ای نداشته باشه هر چقدر هم دانشگاه و رشته و استاد ها خوب باشن باز هم چیزی یاد نمی گیره.
    ولی اگه آدم واقعا علاقه داشته باشه خوب اوضاع فرق میکنه.

  20. سلام.من 19 سالمه و امسال کنکور دادم.قصد دارم توی انتخاب رشته سراسریم نرم افزار و معماری بزنم هر دوشم دوست دارم.ولی خیلی از دوستام نرم افزارو یا اصلا نزدن یا قبول شدن و گفتن رشته سختیه و کشیدن کنار.حالا واقعا به نظر شما چی کار کنم؟بزنم؟؟

    1. @ فرناز : سلام، هر رشته ای سختی خودش رو داره. رشته نرم افزار هم جز رشته های سخت هست اما اگر علاقه و پشتکار داشته باشین حتماً از عهده اش بر خواهید آمد.

  21. سلام
    من دانشجوی رشته مدیریت هستم . به کامپیوتر و برنامه نویسی خیلی علاقه دارم الان دارم کنار رشته خودم در مجتمع فنی تهران دوره های برنامه نویسی می بینم . می خواستم بدونم به نظر شما ایا بازار کار به کسی که رشته تخصصی خودش نرم افزار نیست بها می دهد می تونم امید داشته باشم تو این رشته کاری گیر بیارم

بیان دیدگاه