فناوری، مقالات، وب 2.0

مصائب فلش! یا چرا اپل از فلش استفاده نمی کند؟


فلشFlash نام بزرگی در دنیای اینترنت و PCهاست که این روزها آینده و حیاتش به چالش جدی کشیده شده است. با سر و صدایی که اپل با پشتیبانی نکردن از ادوبی فلش در محصولات خود از جمله iPad و iPhone راه انداخت و با ارائه HTML 5 که امکانات چند رسانه ای فوق العاده خوبی به توسعه دهندگان وب می دهد، تردید بسیار جدی ای در آینده Adobe Flash بوجود آمده است. فلش در زمان پیدایش خود یک پدیده دوست داشتنی و مدرن بود. پدیده ای که به شما اجازه می داد با کمترین دانش و کمترین زحمت انیمیشن های اینتراکتیو بسیازید و از آن ها در وب استفاده کنید. مشکل فلش شاید این بود که مثل تکنولوژی های دیگر زود به زود تغییر نکرد و همان رویه اولیه خود را دنبال کرد تا به امروز که دیگر جوابگوی نیازهای توسعه دهندگان وب و حتی کاربران اینترنت نیست.

مشکلاتی که در نوشته به آن ها اشاره شده، مشکلاتی نیستند که در این چند ماه اخیر بوجود آمده باشند. این ها مشکلاتی هستند که از ابتدا در مورد استفاده فایل های فلش در وب مطرح بودند.

موتورهای جستجو فلش را دوست ندارند!

یکی از مهمرین دلایل برای عدم استفاده از فلش، ایندکس نشدن محتویات فایل های فلش در موتورهای جستجوست. اطلاعات مخفی شده در فایل های گرافیکی مثل فایل های فلش برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند، هرچند موتورهای جستجوی پیشرفته ای مثل گوگل سعی می کنند محتویات فایل های فلش را نیز ایندکس کنند، اما این عمل با محدودیت های بسیار زیادی مواجه است. وب سایت هایی که کاملاً با فلش ساخته شده اند وضع بسیار نامناسبی از نظر SEO دارند. تگ های متا در فایل های HTML از مهمترین عناصر مربوط به SEO هستند که در وب سایت های Full Flash قابل استفاده نیستند. فایل های فلش معمولاً اطلاعات متنی بسیار کمی ارائه می کنند و اکثراً برای تاثیر گذاری بیشتر فایل های عکس و فیلم را به نمایش می گذارند. گوگل چند وقت پیش از بهبود جستجوی text در فایل های فلش خبر داد و ایندکس کردن اطلاعات عکس، فیلم و انیمیشن بکار رفته در یک فایل فلش را منتفی دانست.

فلش استانداردهای Usability وب را رعایت نمی کند

سایت های فلش زیبا و چشم نواز هستند. شاید برای یک کاربر عادی استفاده از یک سایت فلش حتی راحت تر از استفاده از یک وب سایت معمولی ساخته شده با HTML و CSS باشد. اما محدویدت هایی که فلش برای یک کاربر ایجاد می کند استانداردهای قابل استفاده بودن وب را زیر پا می گذارد. به طور مثال در یک وب سایت فول فلش سعی کنید از دکمه Back مرورگر خود استفاده کنید، متاسفانه کار نمی کند. سعی کنید قسمتی از متن را انتخاب و کپی کنید، یا سعی کنید با استفاده از امکانات مرورگر خود اندازه متن را بزرگ و کوچک کنید! متاسفانه هیچکدام از این امکانات کار نمی کنند. اصلاً یک نکته مهم دیگر : در وب سایت های فول فلش شما نمی توانید استایل صفحه را با استفاده از ابزارهایی مثل Stylish بر اساس سلیقه خود تغییر دهید!

کاربرانی که فلش ندارند!

یکی از اساسی ترین خصوصیات یک وب سایت استاندارد، اجرای آن در تمامی مرورگرها و سیستم عامل های موجود است. هر چند اکثر کاربران اینترنت فلش را نصب دارند، اما نمی توان تضمین کرد که آن ها نسخه مناسب را داشته باشند. به طور مثل در اکثر مواقع نسخه لینوکس فلش ماه ها بعد از نسخه ویندوز فلش منتشر می شود. به این اضافه کنید کاربرانی را که برای فرار از تبلیغات فلش و استفاده بیجا از پهنای باند اینترنت خود به کلی فلش را در مرورگر خود غیر فعال کرده اند!

دلایل اپل برای استفاده نکردن از فلش

استیو جابز در نوشته ای دلایل خود را برای عدم استفاده از فلش در محصولات اپل بیان کرده است. اولین دلیل و از نظر من مهمترین دلیل برای استفاده نکردن از فلش، بسته بودن فلش نسبت به سایر تکنولوژی های وب و مخصوصاً HTML و CSS است. استانداردهای فلش را فقط ادوبی تعیین می کند و تمام آینده آن در دست این شرکت است. این در حالی است که استانداردهای مهم وب مثل HTML، CSS و JavaScript همگی باز هستند. چرا باید این استاندرادهای باز را کنار بگذاریم و از محصول بسته شرکت ادوبی استفاده کنیم!؟

فلش مشکلات امنیتی زیادی دارد. قابلیت اطمینان فلش به خاطر ذات آسیب پذیر بودن فرمتش نسبت به HTML بسیار پایین است. به گفته استیو جابز فلش بر روی دستگاه های موبایل کارایی خوبی ندارد، مصرف باطری زیادی دارد و با قابلیت های لمسی مشکل دارد.

استیو جابز در نوشته خود مهمترین دلیل استفاده نکردن اپل از فلش را عدم علاقه اپل به وارد شدن پلت فرم نرم افزاری یک شرکت دیگر به حوزه محصولات خود عنوان کرده است.

به هر حال با ارائه HTML5 و CSS3 باید منتظر کم رنگ تر شدن هرچه بیشتر نقش Adobe Flash در توسعه وب باشیم. شرکت مایکروسافت نیز همانند گوگل و اپل در مرورگر خود اینترنت اکسپلورر 9 از HTML5 پشتیبانی خواهد کرد و این یعنی آینده وب را تکنولوژی های بازی همچون HTML, CSS و JavaScript خواهند ساخت.

دلایل دیگر برای عدم استفاده از فلش

در وب سایت های فول فلش معمولاً URLهای یکتایی برای هر صفحه وجود ندارد. این مسئله باعث می شود کاربران نتوانند یک صفحه خاص از سایت را بوکمارک کنند و موتورهای جستجو نیز قادر به تفکیک صفحات مختلف از هم نخواهند بود.

کنسرسیوم جهانی وب، تگ جایگذاری فایل فلش درون یک فایل HTML را معتبر نمی داند. در صورتی که از یک فایل فلش در وب سایت خود استفاده کنید، کد شما استاندارد نخواهد بود.

همانطور که در متن اشاره شد، فایل های فلش معمولاً حجم زیادی دارند و این باعث استفاده بیشتر از پهنای باند اینترت کاربران و در نتیجه عدم رضایت آن ها می شود.

33 نظر برای “مصائب فلش! یا چرا اپل از فلش استفاده نمی کند؟

  1. ایمان جان انصافا مطلب خیلی خوبی نوشته بودی. سوالی که برام پیش اومد اینه که ایراداتی که در مورد فلش گفتی مثل مسئله‌ی SEO و… سال‌هاست که وجود دارند، پس چطور هنوز فلش با وجود این ایرادات دوام آورده؟

    1. @ کاوشگر : فلش فقط در یک بازه زمانی نه چندان بلند مدت مورد توجه توسعه دهندگان وب قرار گرفت و از آن برای طراحی وب سایت استفاده کردند، عمده استفاده فلش برای تبلیغات، بازی ها و سرگرمی های اینترنتی بوده و هست. به همین علت این مشکلات زیاد به چشم نمی آیند.

      1. Adobe FLEX

        آخ که اگه ادوبی دیگه نسخه مکینتاش محصولاتشو تولید نمیکرد . اون موقع واقعا مشخص میشد که چی به فنا میره

  2. پس اینجور که معلومه یا باید ادوبی یه کاری بکنه یا اینکه قید فلش رو بزنه. مطلب مفیدی بود، روشنم کردی 🙂

  3. مطلب خوبی بود… من هم زیاد از فلش‌های سایت‌ها خوشم نمیاد!
    ولی خوب بعضی جاها هم خیلی می‌تونه کمک کنه.

  4. دوست عزیز بهتره قبل اینکه شما هم به فلش حمله کنی مثل استیو جابز یکم بیشتر راجع به فلش اطلاعات کسب کنی ذهن بقیه روهم منحرف نکنی:
    1- شما اصلا نمیدونی که موقع صدور فایل فلش چیزی هست به اسم mpx metadata و اینقدر مخلفات داره شما شاید اونقدری متن نداشته باشی که اونهارو باهاش پر کنی، اتفاقا متون داخل فلش براحتی ایندکس میشن و از وقتی که TLF اومده متن فارسی هم ایندکس میشه!
    2- شما اگر بلد باشی یک swf استاندارد بسازی براحتی با یک css میتونی کنترلش کنی، برای Back مرورگر هم میشه آدرس تعریف کرد این حرف شما واقعا مضحک بود، متن داخل فلش هم خیلی راحت میشه کاری کرد که قابلیت انتخابن کردن و کپی… رو داشته باشه فقط با انتخاب گزینه selectable
    3- برای نصب فلش هم گزینه ای هست به اسم flash express install بدون اینکه کاربر بخواد به سایت دیگه ای مراجعه کنه میتونه فلش رو به آخرین ورژن آپدیت کنه
    4- سحبت های جابز هم مثل شما جواب دارن تک تکشون! (البته بماند که خود من از طرفداران اپل هستم)
    5- و بازهم این مسئله خیلی ساده با برنامه نویسی حی میشه!

    شما ظاهرا اصلا نمیدونی توانایی های فلش تو چی هست، شما دوست داری تمام اطلاعات رو خیلی خشک و شاده ببینی پس بهتره تو همون سایت های html وبگردی کنی، شما هنوز نمی دونی واژه Interactive بودن چیه! اصلا قرار نیست هرکسی بتونه با فلش وب سایت بسازه! فلش یک نرم افزار کاملا تخصصیه! اگر قرار بود همه چی css و قلب رایگان باشه که اصلا فلشی وجود نداشت! شما هم بهتره به جای اینکه چشم بسته حرفای جابز رو تایید کنی قبلش راجع به این ایرادات تحقیق کنی! فلش اونقدر نکته مثبت داره که شما به جای اون تیتر خنده دار بزنی «فوائد فلش»!

    1. @ حسام : اتفاقاً من راجع به فلش اطلاعات خوبی دارم و ساختار داخلی فایل های فلش رو به خوبی می شناسم.
      1- من در هیچ جای متن نگفتم محتویات فلش به هیچ وجه ایندکس نمیشه، گفتم محدودیت هایی برای این کار وجود داره. با یک سرچ کوچک می تونید صحت این موضوع را چک کنید. فایل های فلش در زمینه SEO بسیار ضعیف هستند.
      2- فایل های فلش در حالت نرمال هیچکدام از این قابلیت ها را ارائه نمی کنند. من هم نگفتم نمیشه، اما حتی اگر این قابلیت ها نیز در اختیار کاربر قرار بگیرند باز هم مرورگر کاربر کمترین کنترل را بر روی فایل های فلش دارند.
      3- این نصب و آپدیت هر چقدر هم که آسان باشد، باز هم مشکل هماهنگ نبودن نسخه های کاربران مختلف را حل نمی کند.

      اتفاقاً من یکبار در مورد فرمت فلش در یک کنفرانس حرف زدم و آشنایی کافی با آن دارم. شما اگر با قابلیت های CSS, JavaScript و HTML آشنایی داشته باشید می توانید وب سایت های بسیار چشم نواز با افکت های زیبا طراحی کنید که شاید حتی با فلش نتوانید این کار را انجام دهید‍!
      شما یک وب سایت مهم را برای من مثال بزن که به صورت فول فلش پیاده سازی شده باشه! من وب سایت شما را هم دیدم که بدون اجازه من شروع کرد به پخش موزیک، و برای رسیدن به اطلاعات ناچیزی هم پهنای باند زیادی مصرف کرد و هم چند دقیقه معطلم کرد. این نه برای من مطلوب است و نه برای کاربران دیگر!

      در انتها من منکر نکات مثبت فلش هم نیستم، اما موضوع این است که فلش به درد طراحی وب نمی خورد. نهایت استفاده سودمند فلش در وب، همین بازی ها و سرگرمی های اینترنتی و ویدئوهای یوتیوب است.

      1. خوب دوست عزیز باز هم همون صحبت هارو داری تکرار میکنی این حرفت «شما اگر با قابلیت های CSS, JavaScript و HTML آشنایی داشته باشید می توانید وب سایت های بسیار چشم نواز با افکت های زیبا طراحی کنید که شاید حتی با فلش نتوانید این کار را انجام دهید‍» واقعا نمیدونم چه فکری کردی اینو گفتی و آیا اصلا فکر کردی؟ نمیدونم چرا هی میخوای html رو با فلش مقایسه کنی؟ اصلا این دوتا 2 مقوله جدا هستن! شما مطمئن باش قابلیت های فلش اصلا برای html & css .. اصلا تعریف نشده چه برسه به اینکه بخواد از فلش بهتر باشه! شما اگر واقعا با فلش کار کردی چند تا نونه کارتو بده ببینیم تا تعریف شمارو از فلش لمس کنیم!

      2. در ضمن همین سایت که میگی پهنای باندت رو مصرف کرد برای 5 سال پیشه و احنمالا وضع اینترنتت خیلی خرابه که معطل شدی! جهت اطلاع شما این سایت برای گرافیک در نظر گرفته شده و تمام سایت های که مربوط به کار گرافیک هستن حجمشون از سایتهای دیگه بالاتره، حالا ایشالا نسخه بعدی سایت که منتشر شد بیشتر باهم صحبت میکنیم و ببینیم که شما با html چه افکت های چشم نوازی به قول خودت خواهی ساخت!

    2. http://blog.mehdi.biz/2010/02/having-fun-with-jquery-and-html-5.html
      به هر حال امكانات جديد HTML5 به خصوص API هاي متنوع اش و همين طور نگرش شركت هاي بزرگي مثل اپل به اين تكنولوژي مطمئنا فلش رو توي وب كمرنگتر مي كنه
      حالا ديگه براي انجام خيلي از كارهايي كه فقط به مدد كتابخانه هاي مختلف جاوااسكريپت انجام شدني بود با كمي جاوااسكريپت و امكانات جديد HTML5 به فلش نيازي نيست.
      http://www.youtube.com/html5
      يوتيوب هم براي كنار گذاشتن اش محياست. فقط بايد مرورگرها به خوبي HTML5 رو پشتيباني كنند. فلش قدرتمنده و در اين شكي نيست و سايت هاي فول فلش هم كم و بيش ادامه خواهند داشت و در اين هم شكي نيست. مساله اينجاست كه دلايل و نيازهايي كه ما رو مجبور مي كرد بريم سراغ فلش از بين رفتند.به نظر كسي كه مي خواهد از صفر شروع كند بهتر است استانداردهاي وب را ياد بگيرد.

  5. شما بهتر بود قبل از اینکه این مطلب رو بنویسی یه مقدار در موردش تحقیق می کردی
    مواردی که نوشتی نشون دهنده اینه که هیچ شناختی به Flash Platform نداری
    اولا که هیچ مشکلی برای SEO فایل های SWF وجود نداره و امکانی به اسم MPX metadata وجود داره که نه تنها متن باعث ایندکس شدن Video ,Audio ,… می شه
    برای Back هم از Flash MX اون موقع که خیلی ها فرق Browser با Internet رو نمی دونستن ، امکان کنترلش بوده
    کپی برداری از متن هم که اشاره کردی حرف بی اساسی بیش نبود ، پیشنهاد می کنم یه نگاهی به Text Layout Framework بندازی
    http://labs.adobe.com/technologies/textlayout/demos
    در مورد «کاربرانی که فلش ندارد» اولا که فلش نه Flash Player
    درضمن می تونی به آمار های دقیقی که کمپانی Adobe برای نسخه های Flash player داده یه نگاهی بندازی و این هم لازمه که بدونی Express Install ای وجود داره که به صورت خودکار Flash Player رو update می کنه

    دلایل اپل هم فقط برای نفع خودشه و نه تنها Flash بلکه Unity 3D , Shiva 3D , … رو هم برای Iphone OS 4 منع کرده

    در مورد URL هم باز نشونه ی نداشتن اطلاعاته ، SWF کاملا قابلیت تعامل با JS رو داره

    در مورد HTML5 هم لازم نیست انقدر بزرگش کنی تعییراتی بود که باید داده می شد تو HTML
    و با این وضعیتی که در حال حاضر داره هیچ تهدیدی برای فلش نیست
    شما اصلا می تونی تصور کنی که http://www.ecodazoo.com رو با HTML5 طراحی کنن !

    تا اینجا فقط دلایلی بود که نشون می داد مواردی که گفتی تا حد زیادی بی اساسه
    در مورد مزیت های Flash Platform بخوای صحبت کنیم که …

    1. @ مرتضی : به شما پیشنهاد میکنم یک سرچ کوچک در مورد مشکلات SEO فایل های فلش به زبان انگلیسی انجام بدهید تا به جوابتان برسید.
      در ضمن لینک هایی که معرفی کردید را من تا به حال اسمشان را هم نشنیده ام!

      1. دوست عزیز شما نباید به من که کارم اینه این توصیه رو بکنین ، بهتره خودتون ای کار سرچ رو بزنین که تاحالا Flash کار نکردین

        در مورد این که شما اسمشون رو نشنیدن ، شنیدن یا نشنیدن شما ملاک نیست
        این حرفی که همین الان زدین نشون دهنده ی اینه که مواردی که اشاره کردین تو متن بلاگ کاملا بدون شناخت بوده

  6. حسام :

    خوب دوست عزیز باز هم همون صحبت هارو داری تکرار میکنی این حرفت “شما اگر با قابلیت های CSS, JavaScript و HTML آشنایی داشته باشید می توانید وب سایت های بسیار چشم نواز با افکت های زیبا طراحی کنید که شاید حتی با فلش نتوانید این کار را انجام دهید‍” واقعا نمیدونم چه فکری کردی اینو گفتی و آیا اصلا فکر کردی؟ نمیدونم چرا هی میخوای html رو با فلش مقایسه کنی؟ اصلا این دوتا 2 مقوله جدا هستن! شما مطمئن باش قابلیت های فلش اصلا برای html & css .. اصلا تعریف نشده چه برسه به اینکه بخواد از فلش بهتر باشه! شما اگر واقعا با فلش کار کردی چند تا نونه کارتو بده ببینیم تا تعریف شمارو از فلش لمس کنیم!

    ببینید اصلاً من قصد مقایسه فلش و HTML را نداشته و ندارم. نکته اینجاست که فلش برای طراحی وب مناسب نیست و با وجود تکنولوژی های بازی مثل HTML و CSS و جاوا اسکریپت نیازی به اون احساس نمیشه. مهمترین استفاده از فلش در این روزها برای نمایش ویدئو و بازی های اینترنتی و تبلیغات است. هر چند نقش فلش در تبلیغات وب هم هر روز کمرنگ تر می شود.
    من تا به حال یک فایل فلش هم طراحی نکردم! اما در مورد ساختار داخلی فایل های فلش اطلاعات خوبی دارم و این مطلب را از روی معده ننوشتم!

    1. خوب شما که تا حالا اسم Photoshop رو هم نشنیدی دیگه هیچی نمیشه گفت! 😀 به هر حال اینم نظر شماست که هر روز کمرنگتر میشه ولی من نمیدونم چرا با این وجود هر روز ابزار فلش داره زیاد میشه مثل Flash Catalyst و …
      فکر کنم صحبت های شما از رو معده بوده! موفق باشی!

    2. ایمان جان شما که میگی فلش مناسب نیست شما چه جوری از انیمیشن های کم حجم تو وب سایتت استفاده میکنی ؟
      مگه اینکه نخوای استفاده کنی یا مثلا استفاده از یه فونت خاص به صورت دینامیک !
      و هزارارن کابرد دیگه ی فلش . . .

      و همون جور که می دونین جاوااسکریپت و ای جکس تا حدی این نیاز ها رو برطرف میکنن و وقتی رو که باید برای این کار ( توسط ای جکس و جاوااسکریپت ) صرف کنید واقعا به صرفه نیست !

      پاسخ و بحث مطرح نشده :
      برخی از دوستان احتمالا» به پلاگین ها و کتابخانه های از پیش تعریف شدهء ای جکس مثل جی کوئری و موتولز اشاره خواهند کرد ولی همون جور که از اسمش پیداست ( از پیش تعریف شده ) پس شما انتخابهای محدودی دارین و برای ساختن کامپوننت سفارشی خودتون باید وقت زیادی صرف کنین

      نتیجه : این بسته به نیاز هر فرد داره که چه چیزی رو برای ساختن محصولش مناسب ببینه !

  7. باید توجه داشت که هر کسی میتونه نسبت به هر مسله ای نظر خودش رو بگه و این امر نه نیاز به اطلاعات کامل و نه نیاز به دقت بالایی داره. اما در عین حال همین فرد باید در مقابل پاسخ منطقی دیگران کمی با خودش فکر کنه و بعد سعی در جواب دادن به اونها بکنه!

    مطالبی که شما در وبلاگتون به اونها اشاره کردین تنها می تونه برای قشر عمومی کاربران وب توجیه کننده باشه. بدیهی که هر تکنولوژی شامل یک سری کاستی ها هم هست و شما هیچ تکنولوژی رو پیدا نخواهید کرد که هر روز توسط تکنولوژی های دیگه مورد تهدید قرار نگیره و حتی نابود نشه. این نکته بارها برای فلش اتفاق افتاده گاهی وقت ها با Anark گاهی با Silver Light گاهی با Unity3D گاهی هم با Html 5 و …

    بهتره بریم سره اصل مطلب و از حاشیه پرهیز کنیم. هیچ کدوم از تکنولوژی های معرفی شده قادر به حذف دیگری نبوده و نیستند. هر کدوم از اونها شامل برتری هایی نسبت به دیگرین که وجود اونها رو لازم می کنه. بهتره به بررسی گفته های شما بپدازیم :

    ۱.موتورهای جستجو فلش را دوست ندارند!

    – حرفی کاملا درست هستش اما با چند نکته. چند درصد دنیا از موتورهای جستجویی غیر از Google و yahoo و Bing استفاده می کنند؟
    – چند درصد وب سایت هایی که با فلش طراحی می شند شامل محتوایی هستند که قرار هستش Crawl بشه؟
    – آیا اصلا در جریان هستید که از ۲ سال پیش گوگل و اکثر Search Engine های معتبر دنیا از رباتی که توسط Adobe و گوگل طراحی شده ( برای Crawl محتوای فلشی ) استفاده می کنند.
    http://googleblog.blogspot.com/2008/06/google-learns-to-crawl-flash.html

    – آیا در همون وبلاگ هایی که به این مطالب بر خردید به بحثی مشابه این بحث در مورد Ajax بر نخوردید؟ آیا این مسله باعث نابودی Ajax شد!؟
    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/11/spiders-view-of-web-20.html

    – آیا قبل از نوشتن این مطلب جستجویی در مورد Metadata موجود بر روی SWF کردین؟

    ۲.فلش استانداردهای Usability وب را رعایت نمی کند

    – مثالی که در این مورد زدین تقریبا از زمان ماکرومدیا به بعد در فلش صدق نمی کنه! بزرگترین ابزار Deep Linking در وب SWFAddress هستش که تقریبا تمام پروژه Ajaxified هم از اون استفاده می کنند.
    http://www.asual.com/swfaddress/

    – فلش 10.1 استاندارد های جدیدی حتی برای انواع Screen Reader ها پشتی بانی میکنه.

    ۳.کاربرانی که فلش ندارند

    – چرا نگیم کاربرانی که Safari ندارن؟! چرا نگیم کاربرانی که Chrome ندران ؟! چرا نگیم که تقریبا هیچ Browser ی بطور کامل از HTML5 پشتیبانی نمی کنه؟ آیا میشه این همه زبدر رو رد کرد؟!
    http://www.findmebyip.com/litmus/#target-selector

    ۴.دلایل اپل برای استفاده نکردن از فلش

    – اپل به چند دلیل با فلش مشکل داره :

    دلیل اول – اپل اصولا با Cross Platform بودن مشکل داره و بهانه های زیادی هم برای اون می تراشه. دلیلش هم منطقی وقتی در Gadget ها نرم افزار فاکتور انتخابیه شما باشه و بدونید که نرم افزار مورد الاقاتون روی اکثر Gadget ها بدون هیچ تفاوتی تنها با داشت یک پلیر 1.8 مگابایتی پخش میشه آیا وس وسه نمی شید که با Gadget های Android ی یا Symbian Based و … هم کار کنید؟

    دلیل دوم – اپل به نوعی خودش رو جزو مالکان HTML 5 میدونه. و حتی سعی در گسترش Webkit برای گسترش HTML 5 رو داره.

    دلیل سوم – استیو جابز در نوشته خود مهمترین دلیل استفاده نکردن اپل از فلش را عدم علاقه اپل به وارد شدن پلت فرم نرم افزاری یک شرکت دیگر به حوزه محصولات خود عنوان کرده است. ( گفته خودتون )

    ما بقی صحبت های شما در این زمینه کاملا حرفی کلی و سطحی هستش.

    در نهایت چند قابلیت غیر قابل انکار فلش برای شما :

    ۱. پشتیبانی از بزرگترین پروتکل جابجایی اطلاعات Realtime مثل RTMP,RTMPS,RTFMP, انواع Socket و Zend AMF

    ۲. ورود به دنیای 3D و Physic Engine ها تنها با 1.8 مگابایت پلیر

    ۳. پشتیبانی از اکثر فرمت های صوتی و تصویری.

    ۳.قابلیت CrossPlatform بودن فایل SWF و Flash Player

    ۴.پشتیبانی از متون فوق العاده پیچیده با استفاده از Advanced Textlayout

    ۵.Data Binding  فوق العاده پیچیده Flex با AMF Protocol و Web Service ها

    ۶.پشتیبانی از ByteArray

    ۷.پشتیبانی از زبان Pixel Bender ( زبانی کلاینت ساید به صورت Multi tread مخصوص Image Processing) 

    ۸.پشتیبانی از Multitouch Gestures

    ۹.پشتیبانی از استاندارد E4X

    و ….

    میترسم این همه مطلب در فیلد کامنت ورپرس جا نشه اما در نهایت یک نصیحت به شما دوست عزیز :

    شما نه تنها صلاحیت لازم برای به چالش کشیدن این Platform رو ندارید حتی در مورد HTML 5 ، CSS 3 ، Javascript و… توانایی معرفی قابلیت های فوق العاده اونهارو نداشتید. اگر قرار بود این ها دلایل برتری HTML 5 بر فلش باشه که فکر کنم هیچکس تا ۶ – ۷ سال دیگه هم به اون فکر نمی کرد.

    1. «بدیهی که هر تکنولوژی شامل یک سری کاستی ها هم هست و شما هیچ تکنولوژی رو پیدا نخواهید کرد که هر روز توسط تکنولوژی های دیگه مورد تهدید قرار نگیره»
      موافقم ولي با ديدن نمونه هايي مثل زير جمله «تردید بسیار جدی ای در آینده Adobe Flash بوجود آمده است.» (در وب) هم مي تونه درست باشه!
      http://www.benjoffe.com/code/games/torus

      1. http://www.benjoffe.com/code/games/torus/

        با تشکر از از عبدالله عزیز ولی تکنولوژیهایی مثل جاوا آی جکس که جی کوئری و موتولز و غیره رو شامل میشه تنها بخشی از نیازهای گرافیکی و حل میکنن . اما در فلش جدای اسکریپت نویسی ابزارهای گرافیکی تعبیه شده که به مراتب در مورد گرافیک فلش رو از بقیه رقبا پیش میندازه !
        و از سمت دیگه فلش برای امنیت انتقال داده هم برنامه ها و قوائدی داره که جاوا به تنهایی قادر به برآوردنشون نیست و وابسته به زبانهایی مثل دات نت و پی اچ پیه که امنیتشو تآمین کنن !

  8. بک سری جوری حرف می‌زنن انگار کل وب بر پایه‌ی فلش هست!!

    بالاخره یک سری هم هنوز فکر می‌کنن وب می‌تونه با چیزی که اوج قدرتش و پایان محبوبیتش کلا از دهه‌ی 90 بیشتر نرفت، بهتر باشه.

    1. کی گفته فلش پیشرفت نداشته ؟
      شما به فلکس توجه کنین میبینین فلش پا به پای جاوا پیشرفته !
      حتی مایکروسافت سیلورلایت رو با الهام از فلش ساخته که صد البته «ر» زده و نتونسته جای خودشو باز کنه و هنوز فلش در اوجه !

  9. سلام. بحث های جالبی بود. هرچند یه مقدار تعصب هم وارد کار شده بود. سئوال من اینه که حالا با فرض وارد بودن این اشکالات بر فلش، وضعیت silverlight در این موارد چطوره؟

  10. مشکل هماهنگ نبودن نسخه های کاربران مختلف، ایراد فلش نیست!
    نسخه های مختلف CSS و HTML و INTERNET BROWSER، هم از مشکلات HTML هست.

    هر نرم افزاری هم خوبی ها و بدی های ویژه خودشو داره که سبب میشه هریک در جایی برتری و د جایی دیگر افت داشته باشه.

    بهتره که اینجور کلی و متعصبانه بررسی نکنیم.

  11. در مورد اکسپلورر 9 :
    همین الان هم همه فایرفاکس استفاده می کنن . زیاد هم فرقی نمیکنه مایکروسافت ورژن جدید بروزر بزنه یا نزنه . . !
    فقط من موندم چه اصراری تو ضایع کردن خودش داره !
    شایدم یه جوری میخواد قضیه بالا رفتن آمار استفاده از موزیلا فایرفاکس و ماست مالی کنه !
    گیرم حرف شما هم درست :
    اگه غیر از دستها پاهایی هم تو کار باشن فلش به فنا نمیره چون چیزی که تو دنیا زیاده بروزر و محصولاتی مثل گوشی و تیبل حالا آیفون و اکسپلورر نشد موزیلا و اپرا و به جای آیفون هم که الکی گرونه و پول اسمشو میگیره آدم میره سراغ محصولات بهتر با امکانات بیشتر و هزینه کمتر !
    اونم با این سوتی هایی که آیفون چهار داده که . . .

    1. بد نیست شما یه سر به آمار ها بزنید و ببینید که اگر تمام بروزر ها رو هم با هم جمع کنیدبه آمار IE نمی رسه (ویکی پدیا می تونه منبع خوبی باشه)
      با تحولی که در Internet Explorer9 خواهیم دید آمار بالاتر هم می ره!

      هیچ موقعه نرم افزار رایگان و open source ی مثل فایرفاکس به پای محصول تولیدی شماره 1 نرم افزار یعنی مایکروسافت نمی رسه

  12. من از این کلمات پیچیده ای که گفتید چیزی نمی دونم
    ولی به هر حال من یک کاربر اینترنتی هستم. و از فلش رضایتی ندارم. آیا فلش بدون کاربراش هر چقدر هم پیشرفته باشه ارزشی داره؟
    شرکت اپل به هر دلیل که از فلش استفاده نکنه یعنی کاربران اپل از فلش استفاده نمی کنن.
    وقتی قراره اینترنت اکسپلورر از فلش استفاده نکنه ، یعنی کاربرانش استفاده نکنن.
    بهنام هم که یک سری چرت و پرت در مورد IE گفته بد نیست یک سری به آمار ها بزنه و ببینه که اگر Firefox + Opera + Safari + google chrome +… با هم جمع بزنه به اندازه ی آمار IE نمی رسه!!!!
    بعنوان مثال می تونید به ویکی پدیا سر بزنید.
    به نظر من فلش بدرد همون بازی های مسخره ی 2 مرحله ای می خوره که نرم افزار های ایرانی برای بچه ها می سازن!
    فلش واقعا جایگاهی تو اینترنت نداره.

    در مورد شرکت مایکروسافت هم بگم که این شرکت دوست نداره توی هیچ چیز که مربوط به نرم افزار باشه عقب بمونه:
    -توی سیستم عامل که اصلا حرفی برای گفتن نیست و اگر لینوکس و مکینتاش خودشون رو … هم بکنن نمی تونن به پای ویندوز برسن
    -در عرصه ی بروز هم که قبلا گفتم. درسته که این اواخر محبوبیتش کم شده اما مطمئنا به خودش اومده و با IE9 تحول جدیدی ایجاد می کنه(مایکروسافت هرگز حاضر نیست رتبه شماره 1 خود رو به هیچ شرکتی بده)
    -اگر در مورد برنامه ای مثل فلش بخوایم بگیم ، اگر نتونه حرف اول باشه لا اقل تو سایت خودش از نرم افزاری مثل سیلور لایت استفاده می کنه ( البته من فکر می کنم سیلور لایت خیلی بهتر از فلش باشه ، سرعت لودش بالاست و تمام امکانات فلش رو هم داره)
    -مایکروسافت در برنامه های کاربردی هم حرف اوله- کی آفیس با اون قدرت رو ول می کنه بره دنبال برنامه ای مثل Google APP یا openoffice.org

    وقتی مایکروسافت صلاحیت برنامه ای مثل فلش رو قبول نداشته باشه خیلی از کاربر ها مثل من به طور کامل ازش صرف نظر می کنیم.
    هیچ سایتی حاضر نیست کاربران فایرفاکس رو راضی نگه داره اما خیل عظیم کاربران اینترنت اکسپلورر رو ناراضی پس به زودی فلش تو اینترنت مهو می شه (مگر آدمای متعصبی مثل بعضی ها سایت فلش طراحی کنن که شاید در سال 2 نفر بشون سر بزنه
    انشا الله فایرفاکسس و اپراو… هم از فلش دوری می کنن
    youtube هم که مجبوره

    فاتحه ی فلش رو بخونید

    فقط درآخر از مدیر سایت تشکر می کنم و ازشون می خوام جایگاه سیلورلایت رو هم توضیح بدن؟

  13. آخرین آمار استفاده از مرورگرها:
    ویکی پدیا
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Web_browser_usage_share.svg

    می بینید که فایرفاکس نقش تعیین کننده نداره یعنی عاقبت اینترنت و یا فلش رابطه ی زیادی با تصمیمات شرکت موزیلا نخواهد داشت.
    البته فایرفاکس مرور گر خوبیه و همیشه سعی داشته که کاربران خودش رو راضی نگهداره ولی چه کنیم که مایکروسافت اول و آخره!
    بعضی ها این بهونه رو میارن که IE روی ویندوز قرار داره ولی باید بگم اولا همه ی این بروزر های مطرح رایگان اند پس راحت میشه اون رو دریافت کرد و اگر کسی به اکسپلورر علاقه نداره می تونه از بوزر محبوب خودش استفاده کنه
    و دوم اینکه در ویندوز هایی که برای آمریکا و اروپا ارسال میشه اکسپلرر قرار نداره و فقط یک لینک جهت دانلود که کاربر به اختیار خودش می تونه تصمیم بگیره!

بیان دیدگاه